söndag, december 28, 2008

Månadens tyska

Die Zahl av Daniela Larcher (debutroman) och jag är lite kär. I Otto Morell, en lång och ståtlig och aningen överviktig polis som älskar att laga mat och påta i trädgården. Herr Chefinspektor Morell har flytt från våldsamma Wien för att slå sig ner i den lilla österrikiska byn Landau, ett ganska insnöat ställe, i dubbel bemärkelse så här i december. Men där råder i alla fall lugn och ro. Ett tag.

En kvinna i byn gör nämligen en hemsk upptäckt bakom kyrkan – en död man hänger upp och ner i en byggnadsställning, han har blivit knivmördad och dessutom har någon karvat in ett antal streck i hans panna, streck som Morell vill tyda till den romerska siffran tolv. Och Morell får panik! Det var ju just det här, dumma mord och sånt, som han ville slippa. Hjälp anländer i form av rättsläkaren Nina Capelli och tillsammans försöker de lösa fallet som blir ganska komplicerat med luriga ledtrådar från mördaren som så klart inte nöjer sig med ett enda mord.

Österrikiskt deckarmys och är man svag för krimis som utspelar sig på landsbygden så är man. Och hur gärna jag än vill att Morell ska få återgå till sitt stillsamma liv önskar jag mig ändå fler böcker om honom.

6 kommentarer:

  1. Anonym21:14

    Blev nyfiken nu - kanske måste shoppa lite på nästa tysklandsresa...

    SvaraRadera
  2. (b)loggboken: ja, varför inte? Ta en titt i alla fall. Kanske gillar du också galna seriemördare som härjar vilt i en insnöad liten österrikisk by. För att inte tala om den matglade polismannen!

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag är över att jag köpte "Die Zahl"!

    Förresten, prenumererar du på "Bücher"? Har du i så fall fått det nummer som gavs ut den 2/12?
    Det har inte jag, får väl höra av mig och morra lite ..

    SvaraRadera
  4. marianne: nej, jag har aldrig kommit mig för med Bücher-prenumerationen. Hoppas du får ditt nummer! :-) Och Die Zahl, inte helgjuten, men mysig liksom. Österreichischen deckarmys, som sagt.

    SvaraRadera
  5. Ja, måste bara leta fram mitt prenumerantnummer.

    Tidningen är bra, även om de rena boktipsen är mer läsvärda än artiklarna om författare och annat.

    SvaraRadera
  6. marianne: har kollat lite på Bücher på nätet efter ditt tips, det får räcka tills vidare. Allt går förstås inte att läsa online, men en hel del.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...