måndag, mars 16, 2009

Påskdeckare 2009

I år är det tydligen bara Piratförlaget som bryr sig om påskdeckare (fast jag hittar ingen mer info hos dem?), övriga branschen är enligt Svensk Bokhandel "tveksam". Det är inte jag, tveksam alltså. Problemet är bara vad jag ska välja att läsa.

Just nu håller jag på med en bok som annars skulle ha passat bra till påsk, P D James Patienten, tjock och go och brittisk. Det lutar möjligen lite åt Kina, i form av Diane Wei Liangs Jadeögat och tvåan De dödas fjärilar. Vi får väl se.

Uppdaterat: Eftersom min hjärna tydligen bara klarar av att tolka bokstäver, ej siffror, såg jag inte att artikeln i SvB var flera år gammal... Jösses. Tack Mattias B från Piratförlaget, som i en kommentar gjorde mig uppmärksam på detta. Alltså - inte ens Piratförlaget gör en påskdeckarsatsning i år. Men det hindrar ju inte att man läser ett par stycken deckare ändå, eller hur?

12 kommentarer:

  1. Anonym14:42

    En ny PD James? Jippi!!

    SvaraRadera
  2. snowflake: jajamen! Utgivningsdatum är 04-02, så då kommer också min recension.

    SvaraRadera
  3. Anonym20:40

    I år är faktiskt första påsken på länge som vi inte gör någon påskdeckarsatsning. Vi hade tänkt göra det, men kände inte att vi hade rätt boknyhet att koppla ihop satsningen med. Men nästa år är vi säkert tillbaka på påskdeckarfronten.

    Observera förresten att Svensk Bokhandel-artikeln är från 2005 - dock är väl branschens åsikter i stort sett oförändrade, så kontentan stämmer ändå.

    Hälsningar,
    Mattias B
    Piratförlaget

    PS Följ gärna oss på Twitter: http://twitter.com/piratforlaget

    SvaraRadera
  4. Hehe, kan det ha varit önsketänkande?

    Kan tänka mig att deckare säljer så pass bra att en särskild påskkampanj kan kännas lite onödig...

    Dags för en tysk-litteratur-kampanjvecka, kanske?

    SvaraRadera
  5. Marianne: önsketänkande eller den vanliga allmänna förvirringen... Tysk litteratur-vecka låter sehr gut - eller kanske till och med en tysk-krimi-vecka?

    SvaraRadera
  6. Jag kommer också att läsa deckare i påsk. Nesbø, Marklund, Läckberg och Persson står på önskeläslistan för påsklovet. Men jag tror baske mig P O Enqvist får följa med också.

    SvaraRadera
  7. Paperback Lover: Så skönt med påsklov! Det skulle man ha... Bra idé med Nesbø, jag har läst och tyckt om alla hans böcker.

    SvaraRadera
  8. Anonym18:50

    Bokmoster och Paperback Lover: Missa inte Nesbøs första barnbok, "Doktor Proktors pruttpulver", som kommer ut nästa vecka. Jag tycker att den är underbart kul! Lite åt Roald Dahl-hållet, eller kanske Ole Lund Kirkegaard. Spännande, ruskig och absurd. Absolut lika mycket för vuxna som för barn. Barnens Bokklubb skrev om den på sin blogg i januari och kallade den för årets roligaste bok, vilket ju var ganska vågat när nya året bara var några dagar gammal...

    /Mattias

    SvaraRadera
  9. Anonym22:40

    Jag ser fram emot din James-recension. henne har jag följt i alla år.

    SvaraRadera
  10. Det blir nog mest deckare för min del i påsk. Påskekrim är en kul grej. Och jag kommer ju faktiskt vara i Norge. :)

    Den första Diane Wei Ling-boken har jag petat lite på i bokhandeln (men faktiskt inte köpt!). Ska bli roligt att se vad du tycker, om du väljer att läsa dem.

    SvaraRadera
  11. Marika: tänk att få läsa påskekrim i Norge! Jo, det blir nog Diane Wei Liang för mig, återkommer förstås med rapport.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...