måndag, mars 30, 2009

Tematrio - Nobelpristagare

Nytt, kul är Tematrio, denna vecka om Nobelpristagare.

Vilka är dina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?

Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf, den sorgliga berättelsen om Jan i Skrolycka och hans dotter Klara Fina Gulleborg. (Läs på Projekt Runeberg.)

Öster om Eden - John Steinbeck, gripande släktsaga med många bibliska referenser om tvillingbröderna Caleb och Aaron Trask, deras pappa Adam med många flera.

Blindheten - José Saramago, så märklig, så fascinerande om människor som slutat se.

De två första titlarna kom med för gammal vänskaps skull, s a s, gamla godingar jag älskat och läst flera gånger. Den sista titeln är en nyare bekantskap, som jag tyckte väldigt mycket om och gärna rekommenderar till ALLA. :-)

10 kommentarer:

  1. Gud vad lustigt, jag var så nära att välja Legerlöf som min tredje favorit, då hade vi haft samma tre författare men olika favoritböcker :-)

    SvaraRadera
  2. Tredje Selman här nu, av fyra jag kollat hittills. Lyran får göra en sammanställning med de mest populära sen, tycker jag. :-)

    SvaraRadera
  3. Paperback lover: great minds think alike, eller hur? ;-) Kul att vi tyckte så lika!

    snowflake: en sammanställning låter som ett bra förslag. Jag har inte hunnit kolla runt än, ska göra det under dagen. Spännande!

    SvaraRadera
  4. Kejsarn är så klart en av mina favoriter också. Och Öster om Eden är vi ju överens om. Blindheten fick jag i förra omgången av Pocket & Prasssel, den ser jag fram emot att läsa.

    Sammanställning var en bra idé Snowflake, det ska jag faktiskt göra en i slutet av veckan :-) Fast en av mina toppfavoriter kom inte med eftersom jag råkar veta vad temat blir om två veckor...

    SvaraRadera
  5. Lyran: svårt att välja bland Selmas verk, men det fick bli en gammal favorit. Och grattis till Blindheten, hoppas du kommer att tycka om den!

    SvaraRadera
  6. Öster om Eden är en av alla de romanen som jag läste vid för låg ålder och rimligen inte fattade ett dyft av egentligen.
    Omläsning? Kanske, som så mycket annat. Puh.

    SvaraRadera
  7. Marianne: säkert var det så för mig också, men jag har ju som sagt också läst om den ett par gånger. Det var på den tiden man tyckte sig ha tid för omläsningar. Vad hände? Ja, just det. Internet, ja.

    SvaraRadera
  8. Jag blir riktigt lockad av att läsa Saramago efter besök hos dig! Alla namnen har jag läst, tyckte väldigt bra om den.

    SvaraRadera
  9. Kejsaren av Portugallien står på mi liste også! Definitivt ein favoritt.

    SvaraRadera
  10. Hermia: kul att kunna locka till läslust! Jag vill själv gärna läsa mer Saramago och hoppas kunna göra det ganska snart.

    Bai: välkommen hit! Kul att Selma är omtyckt i Norge också, det är verkligen en fin bok.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...