onsdag, mars 11, 2009

Tyskland är...

När man som jag läser en del på tyska och nog ganska ofta försöker tipsa om och prata om litteratur, författare, musik, tv-program etc kan man få en del underliga kommentarer om ni-vet-vad. I Vetenskapsradion Historia, den 5 februari, fanns ett intressant inslag som kan förklara hur det än i dag kan vara så här:

Hur förändrades Sverige efter andra världskriget? Hur tacklade politiker, kulturpersonligheter och intellektuella det faktum att Sveriges månghundraåriga förbindelser med Tyskland nu helt brutits?

- Allt som ansågs tyskt förkastades, berättar historikern Johan Östling som studerat Sveriges hållning mot Tyskland efter kriget. På gott och på ont bröt Sverige helt med det tyska, och faktum är att vi ännu inte helt återknutit de tidigare banden, menar han.


Och om man vill leka med Google lite - Tyskland är:

- Sveriges största handelspartner
- populärast bland världens stora länder enligt en opinionsundersökning gjord av BBC
- med sina drygt 82 miljoner invånare det folkrikaste landet i Europa
- världens största varuexportör
- gigantiskt som semesterland och möjligheterna är otaliga
- en av världens stora handbollsnationer (bara en sån sak!)

Så fortsätt ni att välja tyska, alla ungdomar. (Nej, mina egna har inte gjort det...)

6 kommentarer:

  1. Ja, det där tjatet blir jobbigt ibland. "Läser du tyska? Har du ryckningar i högerarmen?"
    Historielösa människor ...

    Håller med om att fler borde plugga tyska!

    SvaraRadera
  2. Marianne: ja, jag kan bli lite trött på att dels behöva höra hur fult tyska är (tycker jag verkligen inte!) och försvara - och kanske också förklara - mitt intresse.

    Mer tyska till folket! :-)

    SvaraRadera
  3. Anonym12:07

    Kan bara hålla med!

    SvaraRadera
  4. agnes i Lund: tack, skönt att få medhåll! :-)

    SvaraRadera
  5. Anonym16:35

    Som tysk håller jag helt och hållet med er ;)

    Lasst uns viele deutsche Bücher lesen.

    Själv har jag bara böcker på svenska som väntar i bokhyllan - för närvarande, kan ändra sig när som helst :)

    SvaraRadera
  6. kristallina: jag misstänkte nästan att du skulle göra det. :-)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...