fredag, april 10, 2009

Man utan minne

Nicole Krauss
MAN UTAN MINNE
Roman – Brombergs
[0]

Mannen utan minne är Samson Greene som räddas efter att ha irrat omkring i Nevadas öken, helt ovetande om vem han är. En läkarundersökning visar att han har drabbats av en hjärntumör som kan vara orsak till minnesförlusten. Efter operationen kommer minnena från Samsons barndom tillbaka, men de senaste tjugosex åren är borta, med det hans äktenskap, hans jobb som lärare, hela hans vuxna identitet. Och vad har man då kvar?

En forskare hör av sig för att få med Samson i ett speciellt projekt, ett sorts minnesexperiment. Det hela går ut på att människor ska dela varandras minnen och kanske kan det leda till att Samson får tillbaka sitt gamla liv. Detta är bokens första del, den jag gillar bäst. Efter ungefär halva boken drar Samson av olika anledningar ut on the road. Han träffar på en rad människor av typen färgstarka karaktärer under sin resa, men det är inte deras liv och öden jag helst vill läsa om. Tyvärr en felsväng av Nicole Krauss.

Man utan minne är debutromanen, boken Krauss skrev innan Kärlekens historia (History of Love), som blev det stora genombrottet. Den tyckte jag mycket om när jag läste den för ett par år sedan, men eftersom man (återigen) har väntat med utgivningen var jag en smula misstänksam mot Man utan minne. Varför översattes inte den först? Vad saknar den som Kärlekens historia hade? Man utan minne är alltså ingen ny (gammal) Kärlekens historia, det är en fin debut, men nu ser jag fram emot nya böcker av Nicole Krauss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...