måndag, april 20, 2009

Tematrio – Djur

Berätta om tre böcker där djur spelar en viktig roll!

Oryx och Crake - Margaret Atwood. Varjundar, nassonger och framodlade, huvudlösa kycklingar, som bara består av bröst eller ben till snabbmatsindustrin, är läskiga ”djur” i denna fascinerande dystopi.

Djurfarmen – George Orwell. Grisarna Snöboll och Napoleon tar över styret på bondgården som är Sovjetunionen.

Den långa flykten – Richard Adams. Fina kaninerna, Femman, Maskros och Hassel och alla de andra, som måste flytta när människan drar fram med sina grävmaskiner.

Hm, det här blev visst väldigt otäckt. Då tog jag ändå inte med Cujo eller Möss och människor...

6 kommentarer:

  1. Haha, ja lite obehagligt alltså. Särskilt den första.
    Den långa flykten är inte så väldigt otäck. Men den är bra! Jag läste den när jag var yngre och tyckte mycket mycket o mden. Det har ju gjorts tecknad fil/serie på den också som jag minns som mycket fin.
    /Mikaela

    SvaraRadera
  2. Ja, scary! Fast jag lovar att jag är en hyfsat snäll djurvän annars... Den långa flykten är otäck om man är liten. Fast väldigt bra! Gillar också filmen, serien tror jag inte att jag har sett.

    SvaraRadera
  3. Så sugen jag blev att läsa om Den långa flykten. Oryx och Crake ska jag försöka få läst under året.

    SvaraRadera
  4. Lyran: Oryx och Crake är så mycket mer än otäcka djur, så den hoppas jag att du får tillfälle att läsa. I år eller nästa år.

    SvaraRadera
  5. Brr, det var läbbigt här ja. Nassongerna är verkligen skrämmande otäcka.
    Snöboll och Napoleon är ju mer... mänskliga...

    SvaraRadera
  6. snowflake: nej, inga söta kissemissar här inte. Inga kor heller!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...