fredag, april 17, 2009

Jorden runt på 8 böcker

Stum (ja, nästan) av beundran är jag inför Lyran, som återigen har fått ihop en klurig bokutmaning för alla bokbloggare. Nu ska vi resa jorden runt genom att läsa åtta böcker, från Östeuropa till Västeuropa, via Asien, Oceanien osv, och sedan skriva något om dem. Perfekt för mig som tidigare varit intresserad av liknande projekt, men betydligt lätthanterligare än de 80 böcker det då handlat om. En virtuell bokcirkel, helt enkelt.

I maj besöker vi Östeuropa och läser någon av följande:

Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

All information om Jorden runt på 8 böcker

Litteraturlistan

Mellanöstern i juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) - Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) - Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) - Tusen strålande solar

Asien i juli:
Kiran Desai (Indien) - Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) - Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) - Norwegian Wood

Oceanien i augusti:
Doris Pilkington (Australien) - Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) - Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) - Benfolket

Sydamerika och Västindien i september:
Gabriel García Márquez (Colombia) - Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) - Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) - Färden genom mangroven

Nordamerika i oktober:
Toni Morrison (USA) - Älskade
Philip Roth (USA) - Envar
Margaret Atwood (Canada) - Oryx och Crake

Afrika i november:
Chinua Achebe (Nigeria) - Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) - Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) - Utvandringens tid

Västeuropa i december:
José Saramago (Portugal) - Blindheten
Virginia Woolf (England) - Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) - Ut och stjäla hästar

3 kommentarer:

  1. Wow! Jag följde dina länkar till Lynda's Book Blog och insåg att vi allt ligger i lä i den svenska bokbloggosfären. Så många idéer på olika utmaningar! Jätterolig läsning.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att återse bokmoster :0) Jag bokbloggade på 90-talet när man inte hade bloggar utan reloads och var med i bokringen och sen ... ja, sen slutade jag nästan läsa och nu surfar jag runt hos medresenärerna i jorden runt på 8 böcker och kollar läget. Kul :0)

    SvaraRadera
  3. Lyran: ja, aldeles för många bra idéer, man blir nästan matt... Just nu ser jag väldigt mycket fram emot Jorden runt och håller som bäst på att fila på min läslista.

    cecber: nu blir jag nyfiken! Du var alltså med i Bokringen? Kul att du hittade hit, vi ses väl på resan?

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...