lördag, maj 16, 2009

Indiskt

Bl a Snowflake skriver om Kulturfyran, som frågar om indiska författare och jag får anledning att kika igenom min lista.

Kanske kan jag inte räkna Jhumpa Lahiri (född i London, uppväxt i USA, men av bengalisk härkomst). Jag gör det i alla fall, eftersom hennes novellsamling Den indiske tolken var så fantastisk. Hennes senaste, Främmande jord, ligger i min SUB och väntar. Jag hoppas den är lika bra som "Tolken".

En av de första indiska författarna jag läste var annars Salman Rushdie med Midnattsbarnen, en av mina allra största läsupplevelser. Under Indiens första timme av självständighet 1947 föds 1001 barn med magiska gåvor, de s k midnattsbarnen. Underbart färgsprakande magisk realism. De små tingens gud av Arundhati Roy är en annan stor favorit.

Ett av mina dåliga lässamveten däremot (nej, man ska ju inte ha sådana, jag vet) är Vikram Seths En lämplig ung man, en bok jag då och då tänker att jag ska ta tag i. Det blir visst aldrig så...

Ser fram emot när vi jorden runt-resenärer kommer till Asien i juli, då står bl a Bittert arv av Kiran Desai på listan. Den vita tigern av Aravind Adiga är jag också nyfiken på. Fler indiska boktips från Hermia.

3 kommentarer:

  1. Anonym09:16

    Den är bra! har just läst den. Just nu kan man skaffa den genom Världslitteraturklubben, som är ett samarbete mellan nätbokhandeln adlibris och macondo.nu (ett webbaserat uppslagsverk om världslitteratur)
    http://www.adlibris.com/se/bookclubmail.aspx?id=139 och http://www.macondo.nu

    SvaraRadera
  2. Jag borde verkligen läsa lite mer indiska författare.

    SvaraRadera
  3. saom: ja, visst blir man sugen! Det finns så mycket spännande att välja bland.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...