måndag, juni 08, 2009

Tematrio - Danmark

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

Undantaget - Christian Jungersen
Stark och spännande skildring av mobbning på en arbetsplats, en riktigt engagerande thriller. Läs min recension.

Fröken Smillas känsla för snö – Peter Høeg
Grönländska Smilla, bosatt i Köpenhamn, får ett mysterium på halsen. Grannpojken Esajas halkar ner från taket och dör. Det är ingen olyckshändelse, menar Smilla och forskar vidare i fallet. Gillar språket och stämningen, och starka, coola Smilla förstås.

Lise Nørgaard
Idégivare och medförfattare till tv-serien Matador, en av mina käraste favoriter. Har också skrivit bl a roliga, satiriska Sommargästerna.

6 kommentarer:

  1. Sommargästerna är helt underbar, älskar den. Har du läst Volmer av henne? Om inte, så rekommenderas den också. Finns/fanns utgiven hos En bok för alla.

    SvaraRadera
  2. Undantaget är jättebra! Den valde jag som bubblare. Och sen hoppades jag förstås att någon skulle välja Høeg, och det verkar många ha gjort. Jag gillar verkligen honom.

    Nørgaard dök upp för några veckor sedan bland tipsen - det var nog du Klotho som drog upp henne, va? Jag har sökt efter henne, men verkar vara hopplöst svår att hitta. Några tips på var man hittar hennes böcker?

    SvaraRadera
  3. Klotho: nej, det har tyvärr inte blivit fler böcker av Lise Nørgaard. (Vad jag kan minnas...) Och det kanske blir knepigt nu, om hon är svår att få tag på nu för tiden?

    Vixxtoria: Undantaget är en bok jag alltid försöker tipsa andra om, gillade den jättemycket. Och Høeg är svår att komma förbi när det gäller danska författare. ;-)

    SvaraRadera
  4. Jo, det var nog jag. Sommargästerna köpte jag på en bokrea för typ 15 år sedan. Volmer fanns utgiven hos En bok för alla, men det är nog också några år sedan. Kollade på bokbörsen och Sommargästerna finns på antikvariat i Kivik bl a. :) Den är verkligen sagolikt rolig. Första gången jag läste den skrattade jag så jag nästan tjöt åt vissa passager. Nörgaard har onekligen en underbart träffsäker känsla för satir.

    SvaraRadera
  5. Lise Nørgaard har jag missat att läsa. Men jag har aett Matador 4-5 ggr och bara älskar TV-serien. Ska lägga på minnet att leta efter böcker också.

    SvaraRadera
  6. Lyran: jag vet inte hur många gånger jag såg tv-serien, men det är ett antal. Och nu står ju boxen här hemma också, så fler kan det bli!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...