söndag, mars 11, 2012

Bokhyllerunda - J

L som i Loreen hade ju passat bra i dag, men nej, jag är kvar på J. Här några favoriter från hyllorna:

Jag är allt du drömt - Ali Smith. En oemotståndlig bladvändare, som jag i princip vägrade att lägga ifrån mig, spännande, rolig, intelligent, engagerande, lagom experimentell. Min recension.

Johnny var en ung soldat - Dalton Trumbo. En oförglömlig klassiker om Joe som under första världskriget vaknar upp i en sjukhussäng efter att ha träffats av en granat. Successivt inser han att han förlorat armar, ben och ansikte, men att hjärnan fungerar utmärkt ...

Juloratoriet - Göran Tunström. Belönad med Nordiska Rådets litteraturpris 1984 och filmatiserad med bl a Lena Endre och Peter Haber.

Joy Luck Club - Amy Tan, som fick vara med igen trots Bendoktorns dotter på B. Bästsäljare som blev film, om fyra kinesiska kvinnor som startar en mahjongklubb mitt under kriget i Kina och fortsatte spela under femtiotalet i San Fransisco.

2 kommentarer:

  1. ALLA de här finns i min bokhylla också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, vilken bra smak du har :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...