onsdag, mars 07, 2012

Spökhistorier är det nya svarta

De två senaste podcastarna som jag har lyssnat på från Guardian Books har handlat om spöken, till min förtjusning. Tror jag. Spöken är i alla fall en skräck jag begriper jag mig på, det är inte som vampyrer och zombier där jag måste anstränga mig. Kanske för att jag mer eller mindre är omgiven av släkt och vänner som råkar ut för kusliga saker (tänk Det okända ... brrr).

Jag tyckte så mycket om Sarah Waters Främlingen i huset, däremot funkade inte Amanda Hellbergs Döden på en blek häst alls. Har fått ihop en liten lista med spökiga böcker jag tror att jag vågar läsa, bidra gärna om du har tips!

The Greatcoat - Helen Dunmore (den som satte i gång allt igen)
The Woman in Black - Susan Hill (om man inte ska se filmen kan man ju läsa boken)
Don't Look Now - Daphne du Maurier (trodde jag hade denna långa novell/korta roman, men den saknades i hyllan)
The Turn of the Screw - Henry James (ligger nu och väntar i iPaden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...