lördag, maj 05, 2012

Syskonmakaren

Lisa Jewell
SYSKONMAKAREN
Roman - Pocketförlaget
[0]

Lisa Jewell på svenska, det var inte i går, närmare bestämt var det anno 2007, då jag läste och recenserade Våga flyga, en bok jag inte blev helt förtjust i. Jag undrade visst varför den över huvud taget måste skrivas ... (Dessutom skyllde jag på hennes små barn, fy så hemskt av mig!) Så upp till bevis, Lisa, visa nu att du har mer att ge!

Ämnet är intressant, det handlar om spermadonation. Som barn är vi så utsatta, vi får helt enkelt ta de föräldrar som valt att skaffa oss ... En donation av något slag innebär ytterligare en dimension och i boken finns exempel på föräldrar som valt att berätta från början, men också en mamma som höll processen hemlig även för sin make under hela livet. Våra karaktärer är: Lydia, framgångsrik, med betoning på -rik, företagare med ett dystert förflutet, en traumatisk barndom. Robyn, en ung läkarstudent med ambitioner. Dean, nybliven pappa, och lika nybliven änkling. Tre väldigt olika individer som har kommit till världen genom samma pappa - en spermadonator. På krångliga vägar hittar dessa halvsyskon fram till varandra och sedan blir ingenting sig likt igen, som det brukar heta.

Jag har läst boken i excessformatet, som kändes väldigt praktiskt och gott även denna gång (tidigare läste jag Änglavakter i samma format). Men Lisa, jag vet inte om det är du eller jag, det här funkade inte heller helt hundra för mig. Jag försöker känna "ja, men det här var ju varmt och gripande", men det är det inte. Inte för mig. Underhållande, absolut, men för mig stannar det där. Det blir en neutral [0] i betyg.

2 kommentarer:

  1. Anonym18:07

    Just det lilla formatet verkar spännande och smidigt att stoppa ner i väskan.AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är så liten att man kan bära med den i fickan, om man skulle vilja det. Tycker detta är en kul nyhet!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...