tisdag, juli 24, 2012

Jonas och jag

Inte för att jag gör anspråk på att på något sätt tänka originella tankar (framför allt inte sommartid ...)  men jag skrattade lite när jag såg Jonas Gardells senaste tweet:

Orwell hade fel. Big Brother behövs inte. Villigt övervakar vi oss själva. Lägger ut allt om våra liv i statusuppdateringar och Instagram!

Så här skrev jag om Kallocain tidigare i år (30 maj):

Kallocain påminner om George Orwells 1984, eller kanske tvärtom eftersom den kom ut hela åtta år tidigare, 1940, ett år innan Karin Boye tog sitt liv. Jag tänker dock att det är lite ironiskt hur utvecklingen faktiskt blev. Inte behöver vi övervakas och avlyssnas, vi berättar så villigt om våra liv i olika sociala medier. Hur sanningsenliga vi är där är dock en annan fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...