fredag, september 07, 2012

Hallå bibblan!



Tar en titt på bibliotekets nya e-böcker, t ex Akvarium - Barbara Voors, kom 1991 som författarens andra roman. Jag trodde faktiskt att jag hade läst den men hittar ingen anteckning om det i min läsdagbok ... Och det är lite svårt att få grepp om handlingen när jag läser beskrivningen: Hon lever i Akvariet där man måste ljuga för att bli medlem, där ingen lämnar sår, där man får vänja sig. Hon får lära sig att bli onåbar, osårbar, ouppnåelig. Men hon håller på att försvinna i spegeln, liksom hennes språk som enbart lämnar kvar fraser.

Den gamle Lustans lakejer-sångaren Johan Kinde var kanske inte en ungdomens hjälte för mig, jag var ju ingen syntare ;) Men att han debuterat som romanförfattare tycker jag är kul! I Någon sorts extas återskapar han tiden då punken gick över i new wave, frisyrgelén kom till Sverige och Stockholm fick ett klubbliv. Någon som läst?

Stor skandal blev det när Det går an kom ut 1839, Carl Jonas Love Almqvist tvingades lämna sin rektorstjänst och blev allmänt avskydd och förlöjligad. Vad det handlade om? Det vi i vår tid kallar samboskapet och kritik mot det livslånga äktenskapet. "Den första svenska feministiska romanen", en klassiker som jag genast lånar hem till min iPad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...