måndag, november 26, 2012

2 nominerade

Jag hade planer på att hinna med två av de (e-)böcker som är nominerade till Augustpriset för årets skönlitterära bok, innan priset delas ut i kväll. Det har jag inte alls gjort, så än så länge har jag bara juryns motiveringar att gå på när det gäller de här (e-)böckerna:

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - Göran Rosenberg

Juryns motivering: Från det förintelseläger som är sinnebilden för Europas djupaste förnedring kommer Göran Rosenbergs far till en svensk idyll, en idyll innesluten i sin aningslösa blandning av välvilja och misstänksamhet. Göran Rosenberg återskapar i Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz faderns långa resa, en berättelse laddad av klarsynt inlevelse som också blir en fond för skildringen av hans egen uppväxt i Södertälje.

Sång till den storm som ska komma - Peter Fröberg Idling

Juryns motivering: Några septemberveckor i Phnom Penh år 1955 utgör ett skälvande preludium till en kommande katastrof. Triangeldramat mellan den unge Pol Pot, hans politiska huvudmotståndare Sam Sary och den vackra Somaly, är en raffinerad orkestrering av begärets komplexitet; av maktens dynamik, erotikens politik och slumpens metodik.

2 kommentarer:

  1. Har inte heller hunnit det jag tänkt - men är väldigt nyfiken på Sång till den storm som ska komma. Kanske för att jag varit mycket i Vietnam och älskar det och längtar till Kambodja också. Och för att titeln är så vacker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på båda böckerna, hade varit kul att hinna läsa någon av dem innan prisutdelningen i kväll. Nu får vi se vem av oss som hinner först ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...