måndag, december 31, 2012

Årets bästa ...

Det är dags för den årliga bloggsummeringen, skamlöst lång, oerhört självcentrerad och proppfull med länkar. Detta är 2012 års:

utländska roman: Wolf Hall - Hilary Mantel, som jag läste som första bok i januari. Den lyckades behålla titeln ända fram till årets slut och jag planerar att inleda 2013 på bästa sätt - med uppföljaren Bring up the Bodies.
svenska roman: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - Göran Rosenberg, där personligt blandas med historia till en stark barndomsskildring. Årets Augustvinnare.
holländare: Gerbrand Bakker såklart, med The Twin. Har du läst den än?
tyska: Karen Duve, jag hann med två böcker, fina novellsamlingen Keine Ahnung samt Anständig essen.
novellsamling: Too Much Happiness - Alice Munro. Innehåller en av de bästa noveller jag någonsin läst. De andra är också oerhört bra, jag vill läsa mer Alice Munro!

bokgrej: e-böcker, t ex från biblioteket, har förändrat min läsning, jag läser bättre, snabbare, mer varierat. Tack!
bokgrej 2: bokpoddarna, där flera är bra och Bokpodden bäst.
omslag: jag utsåg tidigt Drömbokhandeln till årets vinnare, men i slutsekunderna seglade en utmanare upp ...
jubileum: förutom mitt eget (hur är det, är ödmjukhet verkligen en dygd?) kan jag ju nämna August Strindberg som vi firade (nästan) hela året.

förlag: Sekwa gav ut flera läsvärda titlar, lägg därtill ett trevligt bemötande och en aktiv närvaro i sociala medier så har vi en vinnare!
pris: the one and only, Nobelpriset i litteratur. Jag tog mig an några tidigare och kanske blivande pristagare i läsutmaningen Tre på tre.
överraskning: en dag fanns det plötsligt fina Byt en bok-lådor i min stad! Kommer de tillbaka nästa sommar?
poet: nja, men att skriva bokryggspoesi var ett roligt pyssel ...
prestation: Die Klavierspielerin - Elfriede Jelinek. Ännu en guldstjärna till mig :)

faktabok: Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid - Martin Gelin, en av böckerna som nominerades till Augustpriset för årets svenska fackbok, var intressant läsning. Gillade även Jakten på Venus.
kokbok: Yogamat - Anna Gidgård och Cecilia Davidsson, har gjort mig beroende av quinoasallad, nyttiga smoothies och yogagröt.
design: de litterära halsbanden från Mind the Book, t ex mitt eget.
räddare i nöden: Franz Kafka, vars e-noveller räddade mig från förnedringen flera gånger.
plagg: Mo Yans skjorta!

Innan vi slutar för i dag, för i år, vill jag säga TACK till er som kommer hit och läser så gott som varje dag. Det gör mig glad!
 
Gott nytt bokår 2013!

8 kommentarer:

  1. Tack själv förfalla fina boktips, hade inte hittat The Twin utan dig! Önskar dig ett härligt läsigt 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Anna, hoppas på fortsatt tipsande nästa år :)

      Radera
  2. Många bra länkar var det! Gott nytt läs-2013!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag passar på nu ;) Gott nytt bokår!

      Radera
  3. Gott nytt läsår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, önskar förstås dig detsamma!

      Radera
  4. skulle egentligen bara uttrycka min beundran för din bokryggspoetiska talang, men nu vill jag också tacka för att jag fick vara med på listan. Inlägget om Siritimmarna inspirerade mig också till åtminstone en liten lästimme : )


    Gott nytt bokår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, man tackar! Och Siritimmarna kan med lätthet förvandlas till ental också, allt efter tycke och smak :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...