onsdag, december 05, 2012

Från A till Ö: F som i Jonathan Safran Foer

Amerikanske författaren Jonathan Safran Foer är gift med författaren Nicole Krauss och de är grannar med ett annat fint författarpar: Paul Auster och Siri Hustvedt. Konstpaus. Ja, vad ska man säga. Fyra fagra, formidabla författare fraterniserar flitigt, fnissar förtroligt, flirtar förföriskt, nej, men vad vet jag!

Tillbaka till fantastiska Foer. Allt är upplyst är debutromanen från 2003, om Jonathan Foer (!) som reser till Ukraina för att försöka hitta kvinnan som räddade hans farfar från nazisterna. Boken har blivit film (med bl a Elijah Wood), precis som Extremt högt och otroligt nära, där nioårige Oskar efter att hans pappa dött i 11/9-attentatet hittar en nyckel som leder honom runt på en upptäcksresa i hela New York. En mycket speciell bok, experimentell rent visuellt, men också extremt gripande och otroligt minnesvärd.

Äta djur är ett inlägg i matdebatten, intressant och faktaspäckad läsning som kan förändra ditt liv. Om du funderar på frågor som: Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? kan detta vara en bok för dig. Jag tycker mycket om den.

Har du läst något av Jonathan Safran Foer? Har du någon bra författare på F att dela med dig av?

2 kommentarer:

  1. Började läsa Allt är upplyst men blev inte övertygad. Jag tror att jag skulle gilla den, eller snarare: jag tycker att jag borde gilla den. Kanske får ge den en andra chans. So many books, so little time...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller testa Extremt högt ...? För visst är det så, det finns för många böcker ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...