måndag, december 10, 2012

Från A till Ö: G som i Gabriel García Márquez

En nobelpristagare, Nobeldagen till ära! Den columbianske författaren Gabriel García Márquez tilldelades Nobelpriset i litteratur 1982, med motiveringen "för hans romaner och noveller där det fantastiska och det realistiska förenas i en rikt sammansatt diktvärld, som speglar en kontinents liv och konflikter".

Krönika om ett förebådat dödsfall tycker jag är en bra introduktionen till hans författarskap, en lättläst klassiker på endast 140 sidor, "inte ett ord för mycket eller för lite" som det står i baksidestexten på min lilla pocketbok. En genialiskt konstruerad intrig, mer spännande än vilken deckare som helst.

Hundra år av ensamhet är något helt annat, en enorm släktkrönika över hela sju generationer. Myllrande och magiskt! Kärlek i kolerans tid är en annan dramatisk berättelse om olycklig kärlek som sträcker sig över flera decennier. Boken blev film 2007 med bl a Benjamin Bratt och Javier Bardem, som jag inte har sett och inte vill se. Eller kanske lite förresten ...

Som e-bok finns än så länge bara kortromanen som författaren själv sätter högst av sina verk, vid sidan av Hundra år av ensamhet, Översten får inga brev. Utåt sett händer inte mycket i den lilla byn, men under den sömniga ytan sjuder dramatiken. Och varje fredag samma dystra besked; ingen skriver till översten.

Har du läst något av Gabriel García Márquez? Har du någon bra författare på G att dela med dig av?

2 kommentarer:

  1. Spännande val - det låter som en fin utmaning. Jag ska också berätta att det är gästbloggar'n som läser Mo Yan. Jag känner mig ganska tveksam faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tack för förtydligandet. Jag ska göra ett försök med Mo Yan i alla fall, så får vi se hur det går ...

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...