måndag, mars 25, 2013

8/10: Undret

R.J. Palacio
UNDRET
Roman - Brombergs
[0]

August, 10 år, har en enda önskan: att se alldeles vanlig ut, vara någon som folk på gatan inte ens lägger märke till. Så är det tyvärr inte nu, för August föddes med ett kraftigt missbildat ansikte. Familj och vänner är förstås vana vid hans speciella utseende, men nu när det börjar bli dags att efter hemundervisningen gå vidare till nya utmaningar, till en riktig skola, är August nervös. När till och med pappa pratar om att det är som att leda ett lamm till slaktbänken ...

Jag läser (nästan) aldrig ungdomsböcker, det är inte "min grej". Den här lyckades nästla sig in ändå, i hemlandet USA är den just YA, men här säljs den som vuxenlitteratur. Det gör mig lite förvånad, men jag antar att det är genren som kallas crossover, för både stora och små. Det finns mycket jag gillar med Undret, som greppet med att flera karaktärer får säga sitt. Vi får inte bara veta vad August tycker, även personerna runt omkring honom, som en syster och olika vänner, berättar. Särskilt storasystern Via gör mig rörd: August är solen. Jag, mamma och pappa är planeter som kretsar kring solen. Nej, det är inte lätt att stå vid sidan av heller alla gånger.

Förlaget Brombergs har för att lansera boken dragit i gång en kampanj enligt amerikansk förlaga, Välj vara snäll, en uppmaning jag instämmer helhjärtat med, men jag måste ändå gnälla lite. På översättningen, närmare bestämt. Jag blir faktiskt arg över att förlaget slarvar bort det här, för mitt helhetsintryck blir lidande av alla konstigheter. Att rektorn mr Tushman i den svenska versionen av Undret får heta mr Rumpman ... ja, jag gnisslar tänder. Det finns många andra exempel på saker som inte funkar men jag låter bli att kommentera dem. Snäll, som sagt.

Läsmaraton: bok 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...