onsdag, april 10, 2013

Fjärilseffekten

Karin Alvtegen
FJÄRILSEFFEKTEN
Roman - Brombergs
[+]

Fjärilseffekten, du vet? Teorin om att en liten händelse på ett ställe, en fjäril som fladdrar med vingarna, kan resultera i en stor förändring på en helt annan plats, kanske som en stor orkan. I Karin Alvtegens senaste får vi redan i inledningen veta att en bil av någon anledning har kört rakt in i ett tåg, flera personer omkommer, bland dem bilföraren. Och så hoppar vi tillbaka fem månader i tiden och historien kan börja byggas upp. För det är ett bygge, med trådar som slingrar hit och dit och in i varandra.

Persongalleri:

Bodil - med ett liv bakom sig som inte blev som hon trott. 55 år gammal drabbas hon av en obotlig sjukdom så vad ska hända nu? Ska man göra upp med det förflutna? Tänka på sig själv? Ta sitt ansvar?
Viktoria - Bodils dotter, en framgångsrik jurist, som brottas med egna problem. Kan det verkligen hjälpa att träffa en psykolog, vad ska man prata med en sådan om och varför och vad får det för konsekvenser?
Andreas - en "helt vanlig" småbarnspappa med villa, familj och eget företag som efter att ha blivit utsatt för ett rån går in i väggen och sedan blir ingenting sig likt för någon.

Fjärilseffekten måste få ha kvar överraskningseffekten, men den grep verkligen tag i mig och vägrade släppa taget. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa om Bodil, Viktoria och Andreas, tre vitt skilda livsöden men ändå förenade - för allting hänger ihop, miljoner tillfälligheter sammanlänkande i ett oändligt nät. Karin Alvtegen har tagit med sig deckarens rafflande intrig från sina tidigare böcker, även ett obevekligt driv och flyt i språk och dialog. Det blir dessutom filosofiskt med många tankeväckande vändningar. På Karin Alvtegens Facebooksida publiceras citat ur boken, jag har också noterat flera rader som jag vill minnas och spara länge.

6 kommentarer:

  1. Verkar vara en intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att den var, Lena! Jag rekommenderar läsning :)

      Radera
  2. Den här vill jag så gärna ha, jag gillar Alvtegen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Har tyckt om alla hennes böcker och blev inte besviken på den här heller :)

      Radera
  3. Denna bok vill jag ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, den gav mig mycket. Hoppas du gillar den :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...