fredag, september 06, 2013

Utsuddade spår

Dror Mishani
UTSUDDADE SPÅR
Kriminalroman - Brombergs
[+]

En israelisk deckare, intressant och lite exotiskt, tyckte jag när jag läste om denna första bok i en planerad trilogi om kommissarie Avraham Avraham, Avi kallad. Han är till viss del som de flesta andra kommissarier vi lärt känna i bokvärlden genom åren, lite fördomsfull, lite överviktig, ganska ensam, jobbar för mycket, röker för mycket. Vissa av oss tycker att det är bästa sortens polis, andra har tröttnat på stereotypen. Och exotiskt, nja, israeler är förstås som alla oss andra som ser på House och Law & Order, läser Murakami och Män som hatar kvinnor. Man äter Subway-mackor och det förekommer slagsmål på Gennesaretsjöns stränder, precis som på andra ställen. (Okej, lite exotiskt tycker jag allt att det är!)

En tonårskille försvinner från sitt hem i en lugn förort söder om Tel Aviv, något den upptagne Avi Avraham till en början viftar bort, men det visar sig snabbt att sextonårige Ofer faktiskt är försvunnen, spårlöst dessutom. En tjänstvillig granne, dessutom Ofers privatlärare i engelska, är den ende som har något att berätta i fallet. Eller ... verkar han inte lite för intresserad? Kan det vara så att han försöker påverka polisarbetet av en anledning? Utredningen slingrar sig hit och dit, ingen är säker på någonting och Avi lider svårt när han tar på sig skulden för misslyckandet.

Utsuddade spår är mycket spännande läsning. Dror Mishani, litteraturprofessor med kriminalromaner som specialitet, är trots att han är debutant ett proffs som låter mig vänta länge innan han låter alla pusselbitar falla på rätt plats. Kanske lånar författaren ut ett personlighetsdrag till sin huvudperson när han låter Avi läsa klassiska kriminalare och påpeka vilka fel Poirot och de andra gör i sin utredning! Det antyds lite om konkurrensen mellan israeliska polisen och säkerhetstjänsten Shin Bet, det skulle jag gärna läsa mer om i kommande delar. För läsa dem vill jag. Jag ser fram emot att träffa Avraham Avraham igen, chefen Ilana, kollegorna Ma'alut och Shrapstein, vill läsa om de för mig exotiska miljöerna och det där allmängiltiga, som är sig likt för oss alla överallt, kärlek, hat, liv, död.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...