måndag, mars 31, 2014

10/10: Främlingsleguanen

Femåringen som klev ut genom dagisgrinden och försvann ... Så kunde det ha stått i kvällstidningarnas rubriker men försvinnandet verkar inte ha väckt någon större uppmärksamhet. Vilket är mycket märkligt. Någon borde väl notera att ett litet barn, fyra och ett halvt år, en och tio lång, bor alldeles ensam i en lägenhet? Eller inte helt ensam förresten, barnet har nämligen vårdnaden om en tysktalande leguan. Föräldrarna, upphovsmännen, är spårlöst försvunna. Kanske är de i Blomstermåla. Eller i Maastricht. Detta är emellertid inga större problem, barnet hittar pengar både här och där i bostaden och besitter en alldeles fenomenal överlevnadsinstinkt. Hen klarar sig. Dessutom har hen sagt upp sig från dagis.

Under helgens bokresa var det från början meningen att vi skulle få tillfälle att prata med författaren, tyvärr blev det inte så men det hindrade förstås oss inte från att själva diskutera boken under en trevlig bokfrukost. Ganska snart stod det klart att detta är en bok som varje läsare uppfattar på ett helt eget sätt. Redan huvudpersonen gav upphov till en rad olika uppfattningar: barn eller vuxen? Flicka eller pojke, kvinna eller man? Övergiven eller psykotisk? Språket är dessutom i en klass för sig, antingen man gillar det eller inte kan man inte undvika att bli påverkad. Främlingsleguanen är dramatikern och regissören Martina Montelius debutroman, en bisarr historia med ett dramatiskt djup. Jag tyckte om att läsa den, men som jag pratade lite om vid bokfrukosten förstod jag efteråt inte riktigt vad jag hade varit med om! En ganska spännande bokupplevelse alltså.

Anna, Mrs E och Linda är några som också var med och bokcirklade om boken.

Läsmaraton: 10/10

4 kommentarer:

  1. Den låter jättespännande! Särskilt att ni hade så olika läsningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, den diskussionen gjorde verkligen hela boken för mig!

      Radera
  2. Har läst flera inlägg om "Främlingsleguanen" och är väldigt inspirerad till att läsa den. Det låter som en utmärkt bokcirkel-bok, tyvärr har jag varken boken eller cirkel. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte heller någon cirkel i vanliga fall, därför uppskattade jag mycket att få höra andras åsikter. Kanske var det också extra viktigt för just den här boken, som jag kände mig ganska undrande inför. Det blev en riktigt intressant diskussion!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...