söndag, april 06, 2014

Varför kom du hit?

Julia Svanberg
VARFÖR KOM DU HIT?
Roman - Månpocket
[0]

Beach. Att förlora Gemma (min recension). Dra (min recension). Tre titlar som Siv använde för att "sälja in" den här boken till mig när vi under bokresan packade upp våra presentpåsar. (Här är f ö hennes egen recension av boken.) Jag har läst och gillat dem alla och ämnet, backpackerromantiken satt under lupp, intresserar. Enligt Mix förlag, där boken först kom ut, befinner Varför kom du hit? sig någonstans i gränslandet mellan reportage, fiktion och debattbok. Författaren Julia Svanberg står bakom bloggen mammasmachete.se där hon berättar om sina egna upplevelser i Latinamerika, men romanen är inte självbiografisk. Jag antar att det ändå är oundvikligt att det finns vissa paralleller i en dokumentärroman.

När Ellens pojkvän vill fortsätta utforska Colombias sevärdheter väljer hon att stanna kvar på hostel Papegojan i Bogotá. Där träffar hon colombianska Lila som också drömmer om att resa och se världen, men på grund av sin nationalitet har hon inte alls samma möjligheter. Precis som i Att förlora Gemma får jag redan i inledningen veta att det hänt något hemskt, här att en 24-årig svensk hittats död i Columbia. Det är Swedish Guy som bodde med tjejerna på hostelet och som i sitt jobb som frilansjournalist träffade en del farliga typer. Ganska snart förstår jag att även Lila har råkat illa ut. Eller har hon bara gjort allvar av sin stora dröm att resa till Paris?

Julia Svanberg är en van skribent som skickligt lindar sina intrigtrådar, något för yvig dialog för min smak men det är nu så hon tänker sig att berättarjaget Ellen pratar/skriver/tänker. Flera sköna slängar åt turister som vill plocka sina egna magic mushrooms i koskiten, som är tacksamma för att gerillakrigen har hindrat turistindustrin från att komma och "förstöra" precis alla de orörda platserna, som i kamerasökaren letar efter motiv med exakt rätt mått av elände. Det är dessa vassa kommentarer som blir mina favoriter i denna läsvärda bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...