onsdag, oktober 01, 2014

Jag nobelprisspurtar™

Och med det menas att jag under de sista skälvande dagarna innan årets Nobelpris i litteratur tillkännages försöker hinna med så många som möjligt av de författare som brukar nämnas i samband med priset och som jag inte har läst tidigare. Just nu Cees Nooteboom, ganska långt ner på oddset, men även Ngugi Wa Thiong'o som har klivit om Haruki Murakami och toppar listan! Gärna för mig, nu när jag läser hans debutroman Weep Not, Child från 1964, en bok som kan ses som inledningen till trilogin med Om icke vetekornet och En blomma av blod.

Är: kenyansk författare som innan han antog sitt kikuyunamn Ngũgĩ wa Thiong'o hette James Ngugi. Uttalas GU-gi wa-ti-ONG-go. Övertygad marxist.
Född: 1938 i Kamiriithu i centrala Kenya. Lever sedan 1982 i exil i Storbritannien och USA.
Skriver: sedan 1978 endast på kikuyufolkets språk kikuyu för att nå bönderna och arbetarna. Teman är kolonialismen och neokolonialismen.
Böcker: flera verk är översatta till svenska, t ex Djävulen på korset, Floden mellan bergen.
Dessutom: kan förstå och tala svenska efter att ha deltagit i en filmkurs i Sverige 1986, vilket även gav honom en son som har vuxit upp med sin svenska mamma.

I rest my case.

3 kommentarer:

  1. jag gillar Ngũgĩ wa Thiong'os böcker, man förstår bättre att man inte bara kan komma och begära att kenyaner anammas de vitas seder. Kanske något att fundera på med våra nyanlända här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att han kom att utvecklas med senare verk, men den här var den enda titel jag fick tag i med lite kort varsel. Blir spännande att se vem som vinner o med vilken motivering!

      Radera
    2. Spännande att se om man läst något själv...

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...