söndag, november 09, 2014

Die Mauer - filmerna

En rad filmer har genom åren gjorts om Berlinmuren och Östtyskland, mina största favoriter av dem är Das Leben der Anderen (De andras liv, 2006) samt Barbara (2012), båda två skrämmande skildringar av Östtysklands övervakningssamhälle.

Der Tunnel (2001) är en rätt amerikaniserad skildring av ett Berlin som redan är en delad stad när muren plötsligt börjar byggas i augusti 1961. På "fel" sida hamnar elitsimmaren (och Bruce Willis-wannaben) Harry som med sina vänner sedan börjar gräva en tunnel för att ta sig ut på västsidan. Löst baserad på verkliga händelser.
Det finns även några lite lättsammare filmer om muren och Östtyskland, den som jag gillar bäst är Good Bye, Lenin! (2003) med bl a Daniel Brühl (Die Fetten Jahren sind vorbei, Inglourious Basterds, Rush, A Most Wanted Man). Den partitrogna mamman i en östtysk familj hamnar i koma och missar därför murens fall och Tysklands återförening. När hon sedan börjar tillfriskna får både familj och grannar jobba hårt för att verkligheten inte ska avslöjas.

Den tyska teveserien Weissensee blev känd för svenska tittare när den visades i SVT för några år sedan, jag har faktiskt bara sett säsong 1 för jag tyckte den tappade en del. Med bl a Florian Lukas, även känd från bl a Good Bye, Lenin!, Grand Budapest Hotel, Nordwand.

2 kommentarer:

  1. Anonym12:51

    Det kommer tydligen en tredje säsong av Weissensee. Jag tyckte också att den andra säsongen tappade lite, men ser fram emot att se hur familjemedlemmarna hanterar livet i det återförenade Tyskland. //Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vilket bra tips, Marianne! Då ska jag kanske försöka se klart säsong 2 iaf, håller med dig om att det vore intressant att se.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...