torsdag, januari 01, 2004

Mitt i livet

Marie Oskarsson
MITT I LIVET
Fakta - Ica Bokförlag
[++]

Klimakteriet är en period som alla människor passerar, kvinnor som män, precis som vi alla också går igenom puberteten. Så är det. Mitt i livet riktar sig dock till framför allt till kvinnor, som ju underrubriken "Mat, hälsa & glädje för kvinnor" också anger. Den där perioden, ganska skrämmande för de allra flesta, ligger där framför alla oss kvinnor. Vi vet att vi måste ta oss igen den - om vi har tur, får man väl säga, för alternativet (att man inte får uppleva den alls) är ju inte heller särskilt önskansvärt...

En skön inställning präglar texterna i den här boken. Författaren, frilansjournalisten Marie Oskarsson, menar att man bör använda klimakteriet som en personlig väckarklocka. Det kan till exempel vara dags att se över sina kostvanor och inte, nu när barnen kanske är utflugna, strunta i den rejäla husmanskosten och i stället leva på lättyoghurt och kaffe. Det kan också vara rätta tiden att fundera lite över framtiden. Vill man drabbas av benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar? Nej, förstås inte. Finns det något man kan göra åt det, förutom att knapra tabletter i olika former? Ja, faktiskt. Förundrad läser jag om fytoöstrogener, eller växtöstrogener, som omvandlas i kroppen och kan ge en östrogenliknande effekt. Livsmedel som är rika på fytoöstrogener, t ex linfrön, kål, morötter, nötter och frön, antas lindra klimakteriebesvär, stärka benstommen och förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Kan det verkligen vara så enkelt...? Dietisten Annika Wesslén står för bokens receptavdelning, inspirerande och aptitretande, medan Fabian Björnstjerna har fotograferat.

Mitt i livet innehåller allt jag vill ha i en bra faktabok. Här finns mycket fakta förstås, men hur kroppen förändras i och med menopausen, diverse medicinska problem och vad man kan göra åt det, förklaras och presenteras på ett sätt som gör boken mycket lättillgänglig. Insprängt här och var finns citat från kvinnor som intervjuats i frågan och det kryllar av nyttiga tips om allt från solrosfrön till motionsformer. Dessutom uppskattar jag sidorna med ordförklaringar, bokens register, internettips, receptindex, som tillsammans gör det lätt att använda boken i vardagen. Även för dem som ännu inte riktigt befinner sig "mitt i livet", rent fysiologiskt, finns här så oerhört mycket att ta till sig och använda. En kanonbok, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...