onsdag, mars 15, 2006

Helen DeWitt

Då och då har jag undrat vart författaren till en av mina absoluta favoritböcker egentligen tog vägen. 2002 kom hennes mästerverk Den siste samurajen ut på svenska och åren gick utan att man hörde något mer. Så småningom kom jag att tänka att hon kanske var en Donna Tartt, som skriver en fantastisk bok för att sedan ta en tio år lång paus innan nästa verk kommer.

Efter en googling häromdagen hittar jag något oväntat, något som åtminstone jag har missat helt. Efter succén med Den sista samurajen blev Helen DeWitt deprimerad. I maj 2004 anmäldes hon försvunnen från sitt hem i Staten Island och eftersom hon hade lämnat självmordsbrev efter sig fruktade man förstås det värsta. Dock hittades hon senare skapligt välbehållen i närheten av Niagarafallen.

Enligt författarens egen hemsida bor hon nu i Berlin ("with 6 suitcases and 500 books") och har börjat skriva så smått igen. Puh.

4 kommentarer:

  1. Men herregud! Vilket öde!! Jag gillade också den boken så mkt, och det är en av de som jag passade över till sambon sen. (Han är ett lyllo han, snacka om att få guldkornen för att Nån Annan plöjer igenom titel efter titel och sen tar ut de bästa åt honom.) Och sen blev Ludo liksom kvar hos oss. Så där som blev en del av repertoaren här hemma. DEN slags bok var det. Hoppas verkl det kommer en till.

    SvaraRadera
  2. Så funkar det hemma hos oss också, att Nån Annan bara helt mystiskt lämnar över godbitarna utan att Den Andre behöver göra något. Vissa har tur.

    Och ja, vilket öde, verkligen. Stackars Helen. Jag hoppas verkligen att det blir fler böcker, det vore så tragiskt annars. Ludo och Sibylla finns för evigt kvar hos mig i vilket fall som helst. En helt fantastisk bok, som jag rekommenderar till alla.

    SvaraRadera
  3. Oj! Oj! Vilken tur att hon är välbehållen. Samurajen är en av mina verkliga favoritböcker också. Och varför är den inte mer känd?? Den finns inte ens i pocket.

    SvaraRadera
  4. Finns den inte i pocket? Det hade jag inte ens tänkt på, men det låter ju väldigt märkligt. Jag såg att den fanns med på rean hos någon av butikerna i år i alla fall, alltid något. Fler borde upptäcka denna underbara bok och jag gör vad jag kan genom att alltid rekommendera den.

    Bra att du har börjat hitta ut ur Bokskogen nu också, Jenny! Har saknat dina anteckningar, kanske blir det bättre med dem nu! ;-)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...