onsdag, maj 03, 2006

Maisie Dobbs

Jacqueline Winspear
MAISIE DOBBS
Kriminalroman - Norstedts
[0]

London, 1929. Den unga Maisie Dobbs har precis tagit över en detektivbyrå och jag tackar för att vi faktiskt i den här bokserien (för så går det som bekant inte alltid till) kommer att få följa hjältinnan från de allra första stapplande stegen som yrkeskvinna, och faktiskt redan innan dess. Efter den inledande presentationen av Maisie och hennes första fall trycker författaren på pausknappen och tar oss med ännu längre tillbaka i tiden, då den unga arbetarklassflickan får anställning som tjänsteflicka hos lady och lord Compton. Husets stora bibliotek lockar Maisie att gå upp timmar innan arbetsdagen börjar för att släcka sin kunskapstörst. Hon studerar bl a filosofi och psykologi och hennes mentor blir Maurice Blanche, vän till familjen Compton och ägare av en viss detektivbyrå. Maisies väg verkar vara utstakad, hon börjar studera på college och planerar också att läsa vidare. Men så kommer kriget, det som vi nu känner som det första världskriget, och praktiskt taget allt förändras. För att kunna ta tjänst som sjuksköterska ljuger Maisie om sin ålder och så småningom hamnar hon också vid fronten.

När Maisie är hemma i England igen börjar hennes arbete på detektivbyrån. Hennes första fall har anknytning till det förhatliga kriget, men till att börja med handlar det om att hennes klient misstänker att hans hustru kan vara otrogen. I stället upptäcker Maisie kopplingar till ett vårdhem för krigsskadade män, som drivs av en mystisk major. Hans enda krav på hemmets "gäster" är att de ska ge upp sina gamla liv och skriva över eventuella förmögenheter på honom. Verksamheten pågår för fullt, trots att kriget tog slut mer än tio år tidigare. Under utredningen inser också Maisie att hon själv inte längre kan strunta i sitt förflutna, särskilt inte de händelser som utspelade sig under hennes tid som sjuksköterska i Frankrike.

Förlaget rekommendear Maisie Dobbs till alla som gillar Agatha Christie och Alexander McCall Smith, men eftersom jag inte har läst den sistnämnde kan jag inte uttala mig om det. Jämförelsen med Agatha Christie känns väl inte helt korrekt, Jacqueline Winspears hjältinna påminner inte särskilt mycket om vare sig Poirot eller miss Marple. Å andra sidan arbetade ju Agatha som sjuksköterska under första världskriget, så... Ja, ja. Att återskapa det förflutna i litteraturen kan ibland kännas unket och tungt, Jacqueline Winspears berättarstil är i stället lätt och luftig, i betydelsen lättläst. Jag tycker om de utmärkta miljöskildringarna, av London och av det hårda livet vid fronten. Maisie är över huvud taget en trevlig bekantskap och jag vill gärna läsa de två följande böckerna i serien, Birds of a Feather samt Pardonable Lies.