onsdag, maj 03, 2006

Höstens böcker, del 3

Från Forums höstutgivning är det två böcker som genast hamnar på min läslista: Vilda vägar av Annie Proulx och Frälsaren av Jo Nesbø, senaste boken om Harry Hole, som jag har skrivit om tidigare. Fast när det gäller Proulx blir jag efter allt sjabbel som var med Brokeback Mountain lite osäker. Det är väl inte än en gång Berättelser från vidderna under ny titel? Nej, förhoppningsvis är det Bad Dirt: Wyoming Stories 2 det handlar om.

Ja, Forums höst var det ja...

Nytt från Kate Atkinson, en novellsamling med titeln Inte hela världen, och Kari Hotakainen kommer med en "självbiografi", Klassikern. Tråkigt nog har det inte hänt något särskilt i hans liv, så då är det bara att hitta på! (Bokringens recension av Löpgravsvägen.) Norska författaren Anne B. Ragdes Berlinpopplarna kommer på svenska. Jag läste om boken hos Johanna och blev nyfiken.

Mats Strandberg, krönikör i QX och Aftonbladets söndagsbilaga, utnämnd till Årets Krönikör av Sveriges Tidskrifter och jag har ingen aning om vem han är, debuterar med Jaktsäsong, "inkännande och träffsäker samtidsskildring, fylld av färgstarka personligheter", t ex schlagerbögen, såpastjärnan, kampbögen, grannen som fungerar som sexjour, den bedragna småbarnsmamman och katten Ulla-Bella. Chic lit från Jennifer Weiner, Perfekta hemmafruar, nja, inget av detta kommer att hamna på mitt nattduksbord i höst. Men det kommer ju att finnas en hel del annat där, så det ordnar sig säkert.

Höstens böcker, del 2 och del 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...