måndag, juni 12, 2006

Hur vi hungrar

Dave Eggers
HUR VI HUNGRAR
Novellsamling - Forum
[+]

Dave Eggers verkar vara något av en litterär superkändis, men jag har bara läst en enda novell av honom tidigare, "När jag hade kastats i floden och innan jag drunknade" som ingick i novellsamlingen Samtal med en ängel, Nick Hornbys välgörenhetsprojekt. Eggers bidrag tillhörde mina favoriter i den boken och Hur vi hungrar avslutas med just den, om hur en irländsk setter funderar på livet och döden på sitt alldeles speciella, upphetsade sätt. Även några av de andra novellerna har publicerats tidigare i olika tidskrifter, som Guardian och The New Yorker.

En gång i tiden debuterade författaren med en självbiografisk roman, Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet, som fick strålande recensioner. Hur vi hungrar är hans andra bok på svenska. Fast egentligen är den nummer tre. Bok nummer två, You shall know our velocity, har ännu inte översatts. Övrig info om författaren: han startade en litterär tidskrift och ett förlag, McSweeney's (finns på nätet), driver skrivarskolor för barn och verkar i allmänhet vara en schysst kille. Det intrycket förstärks av hans noveller, som ofta handlar om lite vinddrivna, ganska sorgsna personer som har problem med att anpassa sig till livet, till verklighetens hårda villkor, och de som försöker hjälpa dem till rätta, allt skildrat med varm hand.

Ett annat litet tema (det finns flera) i denna novellsamling kan vara "människor på resande fot", t ex Fish som bilar över USA för att besöka sin kusin som återigen (sjunde försöket!) misslyckats med att ta livet av sig. Min absoluta favorit är Rita som i "Uppför berget och långsamt ner" befinner sig i Tanzania för att bestiga Kilimanjaro tillsammans med andra amerikanska turister. Jag förundras över hur äkta berättelsen känns, något som förmodligen beror på att författaren faktiskt själv en gång har klättrat uppför detta berg, då i syfte att samla in pengar till cancerforskning. Ja, jag sa ju det - schysst kille. Längre noveller som känns mer genomarbetade blandas med kortare, t ex ett lite märkligt påhitt: "Somliga saker bör han hålla för sig själv" består bara av ett antal tomma sidor. "Anteckningar till en berättelse om en man som inte vill dö ensam" består av just anteckningar till en berättelse om en man som... Ja, precis. Att stilarna skiljer sig åt, att formatet inte är låst till att se ut på ett visst sätt, är lite spännande förstås, även om det samtidigt innebär att kvaliteten blir ojämn. Ett par noveller är utmärkta, andra ganska obegripliga.