fredag, september 08, 2006

Modellen

Lars Saabye Christensen
MODELLEN
Roman - Wahlström & Widstrand
[+]

Du vet den där gamla frågeleken - vad skulle du välja om du var tvungen att välja? Att vara döv eller blind? För konstnären Peter Wihl är svaret givet, men att frågan skulle bli aktuell på riktigt var förstås oväntat. Peter ska strax fylla femtio år och står inför en stor utställning, en rejäl kreativ utmaning förstås, som inte blir ett dugg lättare att hantera då han den senaste tiden har fått svidande kritik för sina verk. Han är för gammal, sägs det, han bara upprepar sina motiv och börjar helt enkelt bli lite trist. Under arbetet i sin ateljé råkar han en dag ut för ett slags mycket smärtsamt anfall och det svartnar inför ögonen på honom. Överansträngning, kanske? Den något schablonartade konstnären (lång målarrock, scarf om halsen, barfota) envisas dessutom med att bara måla i naturligt ljus, även på kvällar och nätter. Det kanske kan...? Nej, efter ett motvilligt läkarbesök vet Peter att det ofattbara kommer att hända - han är på väg att bli blind, han har drabbats av en sällsynt och obotlig ögonsjukdom.

Desperat och förtvivlad och inte så lite förbaskad får Peter så plötsligt den fantastiska möjlighet att få tillbaka synen. Av en slump stöter han nämligen ihop med en gammal klasskompis, numera ögonläkare. Tyvärr är mannen ganska suspekt och ingen i branschen vill ha något med honom att göra på grund av hans lindrigt sagt skumma metoder. Riktigt hur han bär sig åt för att bota sina patienter vet väl ingen, men det funkar bevisligen. Peter nappar på erbjudandet och reser i allra största hemlighet till Tallinn, där operationen ska genomföras. Ja, just det. Det fanns ju förstås en hake med det här. Peter måste sälja sin själ först.

Jag älskade den starka generationsromanen Halvbrodern, som också belönades med Nordiska rådets litteraturpris år 2002, jag har också läst Lars Saabye Christensens Maskrosfamiljen, en lite mer udda barndomsskildring, men inte mindre intressant. I Modellen utforskar författaren etiska och moraliska frågor ytterligare. Hur långt kan/ska/får man vara villig att gå i jakt på berömmelse och ära? Så långt att man offrar andras liv, bokstavligt och/eller bildligt talat, för sitt eget? Peter Wihl är egentligen ingen trevlig typ, han är oerhört självcentrerad och självisk, men ändå grips man av hans öde och dilemmat han ställs inför. Tyvärr får Peters hustru Helene inget större djup, allt kretsar kring Peter, såväl i boken som i deras liv, men skildringen av Peters förhållande till sexåriga dottern Kaia är starkare. Att Helene är scenograf som för tillfället arbetar med en föreställning av Vildanden på stadens teater, medför flera referenser till Ibsen, men det går förstås bra att läsa Modellen med behållning utan att veta så mycket om hans verk. Modellen är en thrillerspännande tragedi som är svår att glömma.