måndag, mars 12, 2007

Tysk bokenkät

Enkät hittad i Liisas Litblog. Jag är lite galen med allt mitt tyskande just nu, men svaren får ändå bli på svenska. Svara gärna du också!

Gebunden oder Taschenbuch?
Spelar absolut ingen roll.
Amazon oder Buchhandel?
Bokus i mitt fall, handlar nu för tiden allra mest på nätet.
Lesezeichen oder Eselsohr?
Eselsohr! Åsneöra! Fint bokmärke använde jag förr, nu viker jag hörnen.
Ordnen nach Autor, nach Titel oder ungeordnet?
I hyllorna ordnas böckerna självklart efter författare.
Behalten, wegverfen oder verkaufen?
Lika delar behålla och slänga bort/skänka. Sälja har jag aldrig kommit mig för att göra.
Schutzumschlag behalten oder wegwerfen?
Skyddsomslag på.
Mit Schutzumschlag leser oder ohne?
Se ovan.
Kurzgeschichten oder Roman?
Ja, det får nog bli romaner.
Sammlung (Kurzgeschichten von einem Autor) oder Anthologie (Kurzgeschichten von verschiedenen Autoren)?
Noveller av en och samma författare, alltså alternativ nr 1.
Harry Potter oder Lemony Snicket?
Lemony vem då? HP, väljer jag då.
Aufhören, wenn man müde ist oder wenn das Kapitel endet?
När jag är trött.
"Die Nacht war dunkel und stürmisch" oder "Es war einmal"?
Det var en mörk och stormig natt...
Kaufen oder Leihen?
Tja, både och.
Neu oder gebraucht?
Nytt.
Kaufentscheidung: Bestsellerliste, Rezension, Empfehlung oder Stöbern?
Stöbern (var jag tvungen att slå upp) betyder leta, snoka, så det får bli mitt svar. För jag kan själv!
Geschlossenes Ende oder Cliffhanger?
Ja, alltså, båda kan vara bra.
Morgens, Mittags oder Nachts lesen?
Blir väl mest på kvällarna.
Einzelband oder Serie?
Såväl enstaka titlar som serier, om serien är bra.
Lieblingsserie?
Stephen Booths serie om Ben Cooper och Diane Fry.
Lieblingsbuch, von dem noch nie jemand gehört hat?
Helen DeWitts Den siste samurajen brukar inte vara jättekänd.
Lieblingsbuch, das du letztes Jahr gelesen hast?
I en klass för sig av Curtis Sittenfeld.
Absolutes Lieblingsbuch aller Zeiten?
Nej, nej, går inte att svara på.

5 kommentarer:

  1. Anonym12:18

    Ordnen nach Autor, nach Titel oder ungeordnet?

    Som om det inte skulle finnas fler alternativ.

    Jag använder varken hund-, åsneöron eller bokmärken. Jag läser boken från pärm till pärm. Är det av någon anledning inte möjligt memorerar jag sidnumret.

    Lemony Snicket i litterär form slog väl aldrig riktigt i Sverige, men det kom en film som gick här också – det är väl så de flesta svenskar mött fenomenet.

    //JJ

    SvaraRadera
  2. Anonym09:33

    Jag känner inte Stephen Booths serie om Ben Cooper och Diane Fry.
    Det är antecknat (bibliotek!)

    (Ich hoffe, mein Versuch mich passend zu Deinem Weblog in schwedisch auszudrücken geht nicht völlig daneben! :) )

    SvaraRadera
  3. Anonym12:21

    Jag har besvarat frågorna. :)

    SvaraRadera
  4. Johan: Lemony, ja, jag har ju sett filmen, men kopplade inte riktigt... Fint färgalternativ i bokhyllan, fast tyvärr skulle jag och mitt sinne för det alfabetiska nog inte stå ut. Men vackert är det!

    Liisa! Du kan svenska! Danke für dein Kommentar, ich freu mich darüber.

    SvaraRadera
  5. Marika: kul! Jag skyndar mig till dig för att kolla...

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...