lördag, juni 02, 2007

Månadens tyska

(Nja, inte har jag hunnit med två st böcker i juni än, men i alla fall...)

Två ungdomsböcker, mina första böcker ur byteshögen - tack Marianne! Zoë Jenny debuterade redan som tjugotreåring, Ein schnelles Leben är hennes tredje roman, en modern Romeo och Julia-historia som utspelar sig i dagens Berlin. Turkiska Ayse träffar tyske Christian, de kommer från skilda världar på flera sätt. Ayse bor med sin familj i en vacker villa med tjänstefolk och bevakas strängt av sin storebror, Christian kommer från knappare förhållanden och är dessutom kompis med skolans mest fruktade högerextremist. Har deras kärlek någon framtid? Ja, vi minns väl alla originalet...? En klar och lättläst text, där berättelsen varvas med Ayses dagboksanteckningar, Zoë Jenny har ett vackert språk som jag känner att jag kan uppskatta nu.

Bok nummer två: Nebelmond av Petra Oelker, en ungdomskrimi. 14-årige David är ute sent en kväll och stöter vid stadens kanal på en man som verkar mer död än levande. Men liket försvinner och eftersom ingen tror honom när han berättar vad han råkat ut för, vare sig mamma eller polisen, bestämmer David sig för att ta saken i egna händer. Naturligtvis ingen bra idé. Om jag har förstått rätt är Oelker främst känd för sina historiska kriminalromaner, med Nebelmond tar hon klivet över till ungdomslitteraturen. Som språkövning okej, aber leider ein bisschen langweilig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...