fredag, augusti 10, 2007

Islossning

Barbara Voors
ISLOSSNING
Roman - Albert Bonniers
[+]

Jag har följt Barbara Voors av och till under hennes författarskap, de flesta av romanerna och nu på senare tid även barnböcker. Den färgstarka reseskildringen När elefanterna dansar har för alltid en särskild plats i min bokhylla, men jag gillade också Sömnlös och Mina döttrars systrar. Däremot inte alls en bok som Smultronbett, som jag tyckte kändes sökt. Barbara Voors har ju en speciell stil, det blir ofta lite mystiskt, lite mångtydigt, men ändå lättläst. Ibland kan jag reta mig på att vissa ordvändningar som inte känns rätt i min hjärna återkommer lite för ofta, men flera av hennes böcker har ändå på något sätt fastnat i mig.

Den senaste, Islossning, lånar precis som t ex Sömnlös drag av deckare, eller snarare psykologisk thriller. (Är det kanske därför jag gillar dem?) Det finns t o m en gruffig polis som sköter utredningen. För utredning blir det när en man, Fredrik, och hans nioåriga dotter ger sig ut på isen en varm och vacker dag i slutet av mars och sedan är spårlöst försvunna. Mord? Självmord? Eller bara (en "banal") olyckshändelse? Kommer de anhöriga någonsin att få veta?

Historien berättas av flera röster: hustrun Iris, Iris bästa väninna Sofie, vännen och åklagaren Daniel som inte tror att tragedin var någon olycka. När Fredrik är borta, vem är jag då? frågar sig Iris, Sofie, Daniel när de försöker gå vidare med sin vardag, med sina liv. Den karismatiske Fredrik stod alltid i centrum i alla sällskap, Iris, som blev hans andra hustru, hittade han på en fransk badstrand, de blev blixtförälskade och lämnade sina respektive tidigare liv för att skapa sig en ny framtid tillsammans. Nästan ironiskt nog träffar Iris i jobbet som diakon dagligen trasiga och sörjande människor i behov av stöd och tröst, däribland Kräftmannen som av någon anledning verkar veta alldeles för mycket om vad som hände den där vårdagen ute på isen. Daniel har snart sin teori om vad som hände klar, men stämmer den verkligen? Islossning är en smärtsam, fängslande och vacker bok om sorg, med vackert omslag (måste ses!) av Lotta Kühlhorn. Och kan inte någon göra en egen, riktig webbsida till Barbara Voors någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...