torsdag, september 27, 2007

Och var hör du hemma?

Anne Tyler
OCH VAR HÖR DU HEMMA?
Roman - B Wahlströms
[+]

På flygplatsen i Baltimore i den kvava augustikvällen väntar två par otåligt på att planet från Korea med deras respektive adoptivdöttrar ska landa. Genomamerikanska Bitsy och Brad har släpat med sig hela klanen, med mor- och farföräldrar och kusiner och allt, för att hälsa den nya familjemedlemmen välkommen, medan det andra paret, iranska Ziba och Sami Yazdan, bara har sällskap av Maryam, Samis mamma. Familjerna blir trots alla olikheter vänner och en viktig del av varandras liv när de genom åren fortsätter att fira flickornas ankomst till USA med en familjefest, till stor del arrangerad av den beskäftiga Bitsy.

Precis som i Förr när vi var vuxna (recenserad av mig för ett antal år sedan) står en änka i centrum för handlingen (möjligen påverkat av författarens eget öde. Anne Tyler är själv änka, för övrigt efter en man med rötter i Iran). Maryam kom till USA från Iran när hon gifte sig (på distans, via telefon!) med en redan utvandrad iransk läkare. Dock är hon inte samma "mammaspindel" i nätet som Rebecca från tidigare nämnda roman, tvärtom försöker hon hålla sig undan för att inte störa sonen och svärdottern för mycket. Hon ger intryck av att vara en sval och värdig kvinna, en riktig dam, men även efter ett långt liv i USA känner hon sig fortfarande främmande för den amerikanska kulturen, sedan också inför den iransk-amerikanska som oundvikligen blir följden. Som upplagt för bekymmer, krydda sedan med en hel del "stolthet och fördom", läs och njut!

Antingen älskar man Anne Tylers lågmälda stil, och hennes Baltimore, eller också gör man det inte. Ofta skildrar hon ett mer eller mindre vanligt amerikanskt familjeliv, med mer eller mindre udda karaktärer - eller också är de som du och jag. Vem är inte lite udda, menar jag? Själv tillhör jag alltså Anne Tylers fan club, främst för hennes underbara förmåga att skapa intresse för andras vardag, det känns verkligen som om man får förmånen att lyfta på taket till några av de där husen på den typiska, amerikanska villagatan och kika in. Och det är ju där allt spännande händer. Och var hör du hemma?, författarens sjuttonde bok, nominerades i år till det brittiska litteraturpriset Orange Prize.

10 kommentarer:

  1. Anonym10:41

    Mmm, hon skriver verkligen underbara böcker! Man blir aldrig besviken!

    SvaraRadera
  2. Åh, en själsfrände - så trevligt! Jag kan verkligen rekommendera Anne Tylers senaste, precis lika bra som man hoppas.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Anne Tyler så jag ska absolut läsa den här! Jag recenserade "Ett amerikanskt äktenskap" på min bokblogg i maj. Den fick en 4:a!

    SvaraRadera
  4. "Ett amatöräktenskap" heter den ju...

    SvaraRadera
  5. emma: "Ett amatöräktenskap" har jag faktiskt inte läst än, men den står på min läslista. Läste din recension från maj och det verkar ju som om jag skulle gilla den också. Och jag kan som sagt rekommendera "Och var hör du hemma?" till alla Anne Tyler-fans!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, boken verkar super! Jag har föreslagit den till min engelska bokklubb, vi får väl se om det blir den efter jul kanske! =)

    SvaraRadera
  7. Kul, fröken nina! Engelsk bokklubb låter spännande, please tell me more!

    SvaraRadera
  8. Jag slängde ur mig en kommentar på min blogg angående min "andra bokklubb". Vi är några tjejer som träffas en gång i månaden och har då köpt med oss varsin pocketbok. Det här året har vi dessutom teman, och när jag skulle välja ville jag att vi skulle köpa en engelsk bok till nästa gång. Alla tvärvägrade så jag skrev ett blogginlägg, mest på skämt, att jag skulle starta en ny klubb. Helt plötsligt var det en massa kommentarer från bloggare runtom som ville vara med. Så jag utsåg en bok, skapade ett forum, och på den vägen är det. Du hittar mer på min blogg! =)

    SvaraRadera
  9. Anonym22:07

    Hej igen!
    Nu har jag tyckt till om "Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel."
    Dessutom har jag läst en bok som var helt underbar!

    SvaraRadera
  10. fröken nina: vad kul, hoppas du får med dig de andra på Anne Tyler!

    paula: tack för tipset, jag kommer bort och kollar genast!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...