torsdag, oktober 09, 2008

I startgroparna

Ja, vem som gillar böcker ligger inte just precis där i dag? Själv är jag mest intresserad av att fylla på listan över pristagare jag redan läst. Fyra pers hittills.

I år tror jag ändå på en poet, och inte någon europé, utan jag drar till med en asiat och varför inte Ko Un, som väl ingen har hört talas om, om man inte som jag läste DN nyss. Känns rätt efter Lessing på något sätt.

Är: nobelpristippad koreansk poet och munk
Född: 1933 i Gunsan, Sydkorea
Skriver: väldigt långa eller väldigt korta dikter (Wikipedia)
Böcker av Ko Un: på svenska diktsamlingarna Tiotusen fotspår och andra dikter, Stundens blomma samt Fråga månskenet om vägen: zendikter

Ja, annars får jag väl tippa Adonis igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...