måndag, oktober 20, 2008

Jag är inte ensam!

Kolla här, en German Reading Challenge! Att läsa sex till tolv böcker av tyska författare under nästa år hoppas jag att många vill göra. Översatt eller på originalspråk spelar ingen roll. Att jag kommer att göra det är väl vid det här laget självklart?

Förslag på litteratur finns bl a här och här. Själv kan jag tänka mig att läsa Sebastian Fitzek, Daniel Kehlmann, Buddenbrooks av Thomas Mann, följd förstås av Der Turm, Gisa Klönne (I skogens tystnad), kanske också Dietmar Dath och så Christian von Ditfurths Lüge eines Lebens och säkert slinker det ner någon lättläst Charlotte Link nästa gång jag handlar från bol.de.

Viel Spaß!

6 kommentarer:

  1. Hehe, här är det snarare så att det inte går att undvika att läsa tysk litteratur även om jag skulle vilja, och varför skulle jag vilja det? :-)

    Har det kommit en ny Stachelmann?
    Kan vara något att kika på till jul, kanske.

    SvaraRadera
  2. marianne: Stachelmanns fjärde fall har funnits ute ett tag, jag har bara väntat på pocketen. Skulle ha kommit i september, men än så länge går det bara att förbeställa den på bol.de. Skumt. På amazon.de verkar den dock finnas inne.

    Vissa (typ en bokmoster) skulle kanske se detta som ett julklappstips, något de i så fall skulle tacksamt ta emot, med tanke på att en del personer har en SUB som inte är av denna världen och som säkert innehåller fler titlar än andra ens skulle komma att tänka på. Liksom.

    SvaraRadera
  3. Anonym09:20

    Hej och tack för SUB-klargörandet! Nu ska jag inte glömma det.

    Har du läst en tysk roman med titel 'Monsieur Ibrahim och Koranens blommor' eller liknande? Originaltitel kan möjligen vara franskt, eller båda.

    SvaraRadera
  4. camilla: det var så lite, så! SUB, SUB, SUB. ;-)

    Nej, jag har inte läst om Monsieur Ibrahim, på något språk, men är inte romanen fransk?

    SvaraRadera
  5. Anonym12:09

    Ska verkligen skärpa mig och hänga på här. På tyska!

    SvaraRadera
  6. agnes: wunderbar! Hoppas få läsa om dina tyska läsupplevelser också.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...