måndag, juli 06, 2009

Tematrio - USA

Berätta om tre romaner/texter skrivna av författare från USA!

New York-trilogin - Paul Auster
Ett självklart val, även om den kanske inte är min absoluta Auster-favorit. Ändå mycket läsvärd, särskilt med tanke på Austers senare författarskap där så mycket hänger ihop, i bok efter bok. Triologin består av kortromanerna Stad av glas, Vålnader samt Det låsta rummet, som alla förstås utspelar sig i NY.

Berättelser från vidderna - Annie Proulx
Från storstaden till amerikanska landsbygden, där drottningen heter Annie Proulx. Ingen kan som hon skildra skitiga boskapsdrivare och dammiga slätter, storslaget landskap och små sjaskiga barer. Berättelser från vidderna innehåller elva noveller som alla utspelar sig i delstaten Wyoming, bland annat den novell som kom att ligga till grund för succéfilmen Brokeback Mountain.

Och var hör du hemma? - Anne Tyler
Jag hade svårt att välja bland alla fina titlar av Tyler, men det fick bli boken jag läste senast. Utspelar sig som vanligt i Baltimore, där författaren återigen lyfter på villataken och låter oss kika in i de vanliga amerikanska hemmen. Här också med en del spännande kulturkrockar.

2 kommentarer:

  1. NY-trilogin tänkte jag tagit som exempel. Men jag skulle vilja skriva något mycket längre om den, så jag väntade. Men visst är den bra!

    Jag läste på nån annan blogg (tror jag) att någon var glad att de börjat med NY-trilogin, för annars hade den känts dålig jämfört med annat han skrivit. Kanske är det så. Jag gillar böckerna fortfarande, trots att jag läst mycket annat av honom. Kanske för att de inte är så långa. För att de är mer renodlat tematiska...

    SvaraRadera
  2. Vixxtoria: ser fram emot ditt inlägg om New York-trilogin! Visst är den speciell, men jag gillar den också fortfarande och har läst om den ibland, alla tre eller bara någon av dem. Och jag har också läst en hel del av Auster. Att den skulle kännas dålig förstår jag inte riktigt, fast annorlunda förstås. Mer renodlad definitivt.

    (Åh, nu blev jag sugen på omläsning!)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...