torsdag, februari 09, 2012

Förra årets tyska: Das Haus der Schwestern

Inte månadens tyska, alltså, utan hela förra årets tyska (eftersom jag var lat och bara läste en enda bok ...) var Das Haus der Schwestern av Charlotte Link, ett ganska spännande psykologiskt drama som utspelar sig i Yorkshire. Även tyskar kan vara anglofiler. Äkta paret Barbara och Ralph ska försöka lappa ihop sitt förhållande genom en mysig julsemester till en ensligt belägen herrgård bland de engelska hedarna.

Det börjar inte så bra, redan första natten blir de insnöade och får roa sig bäst de kan. Vilket inte är tillsammans, som man kanske kunde tro. Barbara råkar hitta ett gammalt manuskript, som gömts i huset. Det är en tidigare ägare, Frances Gray, som berättar om sitt liv under första världskriget och händelser som kom att påverka en hel familj och många generationer under flera år. Många smaskiga mörka hemligheter!

Vill man lätt komma in i att läsa böcker på det tyska språket kan det inte bli fel med Charlotte Link. Jag har tidigare jämfört henne med Minette Walters, det gör även förlaget ser jag nu på omslagets baksidestext. Lättläst flytande språk, med underhållande intriger som gör att man bara vill fortsätta läsa.

4 kommentarer:

  1. Tack för ett tyskt boktips. Boken verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bladvändare :) Charlotte Link har varit pålitlig hittills när det gäller lättläst tyska, lite spänning bidrar ju också till drivet i läsningen. Det är nog den bästa av de böcker jag har läst av henne.

      Radera
  2. Jag som inte läst tyska böcker på ganska länge (men har stor vilja att återuppta det!) har numera svårt att hitta tips på ny tysk litteratur. Hur hittar du dina böcker? Websidor, bokhandel, TV? Skulle vara intressant att höra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu försöker jag ju beta av böckerna som ligger på hög, så jag försöker att inte ta till mig några fler tips :) Annars är ju bloggar ett väldigt bra sätt, jag har några länkar i min lista. Annars kollar jag topplistor på t ex bol.de och spiegel.de.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...