torsdag, augusti 16, 2012

Mysteriet Edwin Drood


I SVT:s fina Dickenssatsning har jag nu sett och tyckt om Lysande utsikter, men bestämt mig för att hoppa över David Copperfield. Det blir lite polisong overload... Jag har som sagt ingen riktig koll på hur de här tv-serierna egentligen sänds, men nu finns det i alla fall möjlighet att på svtplay.se se det första avsnittet av filmatiseringen av Charles Dickens aldrig avslutade rysarroman Mysteriet Edwin Drood (2012), nu och i fyra dagar till. Kanske. Förhoppningsvis.

Jag gillade verkligen detta första avsnitt, så mörkt och dystert med den hemlighetsfulle kantorn John Jasper som hatar sin systerson Edwin Drood men älskar hans fästmö Rosa Bud. Jag kommer förstås att se det andra avsnittet, men undrar samtidigt hur detta ska sluta. En roman utan slut blir en tv-serie ... med slut? Eller utan? Experternas tolkningar och analyser av denna ofullbordade roman är många, men faktum kvarstår: författaren gick bort när boken bara var halvfärdig.

Mysteriet Edwin Drood får mig förresten att tro att jag vill göra ett nytt försök att läsa Dickens. Fast det går eventuellt över ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...