söndag, september 16, 2012

Örfilen

Christos Tsiolkas
ÖRFILEN
Roman - Leopard Förlag
[0]

Harry är ingen trevlig man, hans förakt för andra människor, i synnerhet kvinnor, får mig att haja till både en och två gånger. Sin fru liknar han t ex vid ett troget, korkat djur. Att han själv har haft en våldsam uppväxt, är det någon ursäkt för att han tar till nävarna när orden tryter? Att han dessutom ger sig på en liten bråkig treårig kille, hur ska man reagera på det? I Örfilen hamnar jag mitt en märklig rockstjärnetillvaro med sex, drugs & rock'n'roll, men det är inga rockstjärnor boken handlar om, utan ett mer eller mindre vanligt kompisgäng i en australiensisk förort. Man har ordnat en trevlig grillfest hemma hos ett av paren, gästerna drar en lina eller petar i sig piller, barnen leker och stojar och det plötsligt händer det. Örfilen är ett faktum, balansen är rubbad, kompisgänget splittras.

Örfilen blev 2010 nominerad till Bookerpriset, den har översatts till 20 språk och även filmatiserats, SVT kommer att visa serien i höst. Jag tänker på en annan Bookerprisnominerad bok, en som faktiskt vann priset 2007, Sammankomsten - Anne Enright. Jag får ibland samma känsla som när jag läste den boken, att de mänskliga beteendena är för jobbiga att läsa om, men ändå kan jag inte sluta. Dock är jag mer kluven till Örfilen, främst för att jag tycker att boken är alldeles för lång med sina 512 sidor, t ex med en kärlekssemester som verkar pågå i eeeeevighet.

Jag gillar greppet med att låta flera karaktärer komma till tals och tycker att författaren lyckas med att ge röst åt olika generationer, från en ung tonårskille till en åldrad grekisk patriark (det är f ö just dessa karaktärer som griper mig mest). Som en tung skugga över allt svävar incidenten som kommer att påverka inte bara de direkt inblandade utan även dem som står runt omkring. Hur hittar man tillbaka till varandra efter något sånt här, kan man, vill man? Vilken lojalitet är starkast, vänskap eller släktband? Är det någon skillnad för de olika generationerna? Intressanta frågeställningar att fundera på!

2 kommentarer:

  1. Anonym21:02

    Örfilen som du skriver om här verkar vara bra så den ska jag absolut läsa.
    Blev även nyfiken på Sammankomsten av Anne Enright.
    Så bra att få fina boktips!! AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du tycker det! Sammankomsten är min favorit av dessa två, men båda är så klart läsvärda. Även om Örfilen är för lång ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...