torsdag, november 29, 2012

3 svenska låneböcker


Låneböcker som i e-böcker, så det är väl ganska självklart att det rör sig om svenska titlar. Det är än så länge få översatta/utländska böcker som hamnar på biblioteken i elektroniskt format.

Fallvatten - Mikael Niemi, en svensk katastrofroman, ja, men självklart måste jag läsa! Efter regn i fyrtio dagar och nätter och lite till i Norrland händer det som inte får hända – dammarna brister och en flodvåg sveper undan allt i sin väg. Människoöden flätas samman med ett tempo och en intensitet som tar andan ur läsaren.

Heja, heja! - Martina Haag, en peppande löparbok för folk som tänker att de är för gamla/tjocka/trötta/ointresserade av att börja springa. Om hur du tar dig från att orka springa i tolv minuter, till att genomföra ett marathon och vara glad hela vägen. Tränar gör jag redan, men springa marathon, nja. Dock är jag glad hela tiden :)

Mitt positiva liv - Andreas Lundstedt från Alcazar, hiv-smittad sedan slutet av 90-talet, något han länge höll hemligt till och med för sin familj. Han är just nu den enda offentliga personen i Sverige som valt att gå ut med detta, och han berättar i Mitt positiva liv hela sin historia, från uppväxten till Dagen-när-Andreas-fick-veta-att-han-skulle-dö-dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...