onsdag, november 14, 2012

Den glömda valsen

Anne Enright
DEN GLÖMDA VALSEN
Roman - Brombergs
[0]

Otrohet, med smussel och skam, sensuella möten på hotellrum eller i mörka gränder, korta sms som genast raderas, åtrå till någon annan än den man är gift med, någon som också är gift på sitt håll och kanske finns det även barn med i bilden. Kanske är det himlastormande kärlek, eller något annat. Gränserna flyter ihop, vad är tillåtet och med vilka ursäkter? Visst är det så att sex med den äkta hälften har blivit så urtråkigt den senaste tiden, eller vänta lite ... Blev det kanske inte dåligt förrän man började ligga med älskaren/älskarinnan?

I Dublin tänker Gina Moynihan tillbaka på sitt utomäktenskapliga förhållande med Sean, hur de först träffades och vad som hände under tiden, ända fram till vad som kan vara slutet på otrohetshistorien. Deras förhållande går till att börja med bara ut på sex, de vill nästan inte prata för mycket med varandra eftersom de då riskerar att lära känna varandra. En extra komplikation tycker Gina det är att Sean älskar sin dotter mest av allt, men inte kan man vara svartsjuk på ett barn? Ens om hon är den enda anledningen till att hans äktenskap fortfarande håller ihop? Och så varandras respektive förstås, Vi talade om hans fru - för det är grejen med stulen kärlek, man måste veta vem det är man stjäl från. Och om man skulle bli avslöjad, hur går man vidare då?

Självklart kastade jag mig över Anne Enrights senaste på svenska, jag tyckte mycket om hennes förra bok Sammankomsten. Då berömde jag översättningen av Thomas Preis, den här av Ulla Danielsson funkar tyvärr inte alls lika bra. Men jag vet tillräckligt för att inte bara hoppa på översättaren, det finns andra som får ta ansvar för slutresultatet. I Den glömda valsen sökte jag något glimrande välformulerat men fann en ganska pladdrig roman om ett i och för sig mycket intressant ämne. Jag är inte direkt besviken, men hade ärligt talat väntat mig lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...