torsdag, november 15, 2012

Från A till Ö: A som i Margaret Atwood

Bokbloggen Books ABC lockar med en ny utmaning, Från A till Ö, dvs att presentera en författare med utgångspunkt från alfabetet. Jag har tidigare varit med på något liknande, t ex Krimalfabetet, men jag hoppar på igen, särskilt när jag får chans att berätta om Margaret Atwood, kanadensisk författare och ständig Nobelpriskandidat!

Redan 1969 kom debutromanen The Edible Woman, Den ätbara kvinnan på svenska 1980, 1972 den fina - och samhällskritiska - Surfacing, Upp till ytan på svenska 1979. Och sedan har det rullat på med den ena boken efter den andra, romaner, noveller, poesi. Jag har väldigt svårt att utse min favorit, kanske Den blinde mördaren som fick Bookerpriset år 2000, eller Syndaflodens år, om vad som händer efter en naturkatastrof i en kanske inte så avlägsen framtid, eller dystopin Oryx och Crake eller Tjänarinnans berättelse, en modernare Kallocain, eller ... nej, det här kommer bara bli en uppräkning av alla hennes titlar, märker jag.

Vill man läsa något av Margaret Atwood är det bara att hoppa in var som helst i utgivningen. Hon är tidlös, finns förresten på Facebook och Twitter också. Det är ganska fantastiskt med en favoritförfattare man inte blir besviken på, efter så många år och så många verk. Feminism, miljö och SF står ofta i fokus för hennes skrivande, men det finns så klart mycket mer än så.

Har du läst något av Margaret Atwood? Har du någon bra författare på A att dela med dig av?

2 kommentarer:

  1. Roligt! Jag har inte läst något av Atwood, men hört att hon är bra såklart. På bilden är hon rätt lik Barbara Streisand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag kanske tog fel bild ;) Ja, Atwood är väldigt bra, kul att kunna börja utmaningen med en favoritförfattare.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...