fredag, december 14, 2012

Ur arkivet - 2008

Under 2008 ägnade jag mig åt en SUB-ABBAU, ett försök att beta av högen med alla olästa böcker. Hyllvärmare, på svenska. En och annan ny bok blev det förstås också, årets bästa var en isande spännande spökhistoria, Nattfåk.

Johan Theorin
NATTFÅK
Kriminalroman – Wahlström & Widstrand
[++]

Om jag skulle skriva en blurb (=reklamtext på bokomslag) till Nattfåk skulle det finnas en hel del att välja på. Johan Theorin ger mig kalla kårar. Rysligt spännande. Omöjlig att lägga ifrån sig, jag låg och läste halva natten. Eller Obs, varning! Läs på egen risk och absolut inte när du är ensam hemma i ett mörkt hus en mörk vinterkväll. Det gjorde jag. Eller varför inte Grattis Johan Theorin, både till Deckarakademiens utmärkelse Årets bästa svenska kriminalroman och till att ha skrämt en stackars Bokmoster halvt från vettet.

Nattfåk utspelar sig precis som Theorins debut Skumtimmen på Öland och inleds med en frestande bostadsannons; Byt ut ditt liv – Bo på landet. Det är Åluddens gård på nordöstra Öland som är till salu, den ståtliga fyrmästargården från mitten av 1800-talet, som är i stort behov av renovering. Det är inget som avskräcker bostadsknarkande barnfamiljen Westin från Stockholm. Men då vet de ännu ingenting om fåken, den kraftfulla snöstorm som sveper in över Öland på vintrarna. De vet heller ingenting om alla andra som rör sig runt gården, levande som döda.

Skumtimmen läste jag en sommar i följetongsform, lite lätt frustrerande ibland, men ändå värt besväret eftersom jag tyckte så mycket om boken. Nattfåk är alltså ännu bättre, mycket välskriven och med en gastkramande intrig där en del gamla bekanta från Skumtimmen dyker upp, samtidigt som ett par nya karaktärer presenteras. Miljöskildringarna är perfekta, man riktigt känner den isande vinden bita i kinderna. Personskildringarna håller också hög klass. Läs därför boken med ett av årets snyggaste omslag! Oj, ännu en blurb kanske…? Jag ser hur som helst väldigt mycket fram mot nästa bok av Johan Theorin.

Köksalmanackan från 2008 använder jag så klart fortfarande, flera av recepten har blivit oumbärliga i mitt kök.

Emma Hamberg och Anette Rosvall
HUSMORSORNA - The Ultimate Köksalmanacka
Fakta – Albert Bonniers Förlag
[+]

Husmorsorna är Emma Hamberg, författare och illustratör, och Anette Rosvall, formgivare, som lärde känna varandra som goda grannar och som förenades i sitt stora matintresse. Resultatet blev en modern köksalmanacka, som om man följer den vecka för vecka ger receptförslag för ett helt år och åh, det är vi många som längtar efter. Allt börjar förstås med Mat i januari, där man förutom matsedlar för fyra veckor en torsdag får tipset att ”ha sex med din älskling, det var väl ett tag sedan sist!” :-)

I samband med matsedlarna tipsas det också om bra musik, filmer och böcker som kan passa säsongen och det känns förstås väldigt personligt. Dessutom vimlar det av släktfoton och förlossningsberättelser (kanske lite too much...) och naturligtvis Emmas rara illustrationer - alltihop bidrar till att det känns lite som att bläddra i bästa väninnans receptpärm. Jag gillar att husmorsorna ratar light-produkter, hellre en liten skvätt av the real stuff än att proppa sig själv och familjen fulla med plast. En ny fredagstradition - som kanske kommer att antas av många - presenteras också: i ur och skur, året om, kan man varje fredagsmiddag käka en blodig biff (av ko, lamm… eller vad man vill) plus god ”bea” med pommes. Skönt att slippa planera ett nytt "fredagsmys" varje vecka!

Dags för provlagning av recepten. Jag bläddrar givetvis fram till Mat i november, som börjar med Superenkla kycklinggrytan (den var verkligen superenkel. Och god.), fortsätter med Heidis lätta pastagratäng (mycket lätt) och avslutar med Pad thai Emma Hamberg – ”öppna kylskåpet, se vad som gömmer sig där inne och kör igång”. Recepten finns samlade längst bak i boken/pärmen och är färgkodade i grönt för Sallader, brunt för Potatis, rotfrukter och grönsaker, orange för Kyckling osv. En kul och snygg uppgradering av den gamla (?) köksalmanackan.

Lite danskt klämde jag också in, Pia Juuls fina novellsamling rekommenderas!

Pia Juul
DEN GÅNGEN MED HUNDEN
Noveller - Kabusa Böcker
[+]

Danska Pia Juul är ny bekantskap för mig, men hon har tidigare gett ut flera böcker (diktsamlingar, fler noveller samt en ungdomsbok) på svenska, på just Kabusa Böcker. Med nya novellsamlingen Den gången med hunden i min hand förväntade jag mig vardagliga berättelser, kanske med någon sorts twist, så mycket hade jag läst mig till i andra recensioner. Ändå känns det som om jag fick mer än så. Hela 22 noveller får plats på de ca 140 sidorna, där Juul levererar skarpa ögonblicksbilder, gång på gång. Det är ofta mycket berörande, trots att man som läsare inte får mer än en väldigt snabb inblick i karaktärernas liv.

Skötselråd för Lydia, där författaren på bara två sidor tecknar ett engagerande porträtt av en demensjuk kvinna, samt Mannen på taknocken, om en kvinna som lyckades fånga sin mans allra sista ögonblick på bild, är bara två av novellerna som griper tag lite extra. Den gången med hunden är en otroligt bra novellsamling, som jag hoppas att många kommer att läsa. För min egen del är Pia Juul ytterligare en av Kabusas danskor (se: Ida Jessen) som jag vill återvända till.

2 kommentarer:

  1. Anonym07:49

    Åh Pia Juul! jag blev intresserad av henne när jag fick Radioteatern, en diktbok, av just Kabusa böcker. Måste läsa den här novellsamlingen också om den är så bra som du säger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den mycket! Får nog läsa om den snart :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...