måndag, februari 11, 2013

Spionen jag slängde ut i kylan

Nej, det vill sig inte med thrillern/agentromanen Förrädare - Ola Larsmo. Jag gillar välskriven spänning, har inget alls emot spionintriger, men det var väl naivt av mig att hoppas på något i stil med filmen Tinker Tailor Soldier Spy eller Svart krabba - Jerker Virdborg som är mina favoriter i genren. Vapenbeskrivningar och truppförflyttningar är ointressant, jag gillar inte heller språket och stilen något vidare, e-boken har 444 sidor och så var det med det.

Jag går vidare i listan på böcker som är nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2013 och hoppas på bättre tur med En storm kom från paradiset - Johannes Anyuru.

Hela listan (överstruket = läst):

  • En storm kom från paradiset - Johannes Anyuru
  • Skuggland - Jonas Brun
  • Ingenbarnsland - Eija Hetekivi Olsson
  • (Förrädare - Ola Larsmo)
  • Ön - Lotta Lundberg
  • Bret Easton Ellis och de andra hundarna- Lina Wolff


6 kommentarer:

  1. Men hoppsan, jag har hittills bara läst hyllningar av den boken! Intressant - och kanske får den vänta ett tag på beställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna läst boken, intressant historia, men omfånget blev för mycket, tillsammans med långa beskrivningar av vapen, av en skytteövning, ett språk som inte tilltalade mig ... Nej, inte min kopp te.

      Radera
  2. Jag bläddrade, läste lite här och där men lockades inte av spiongenren. För mycket att hålla reda på i för många sidor. Däremot gillade jag my Virdborgs Svart krabba! Och jag tror på Larsmo, har läst något av honom tidigare och tyckt om.

    Har nu, förutom Larsmo, Wolff kvar att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat, jag ligger lite efter och det blir på håret med Ingenbarnsland, om jag får tag i den på biblioteket. Jag gör mitt bästa för att hinna till den 15 mars!

      Radera
  3. Kanske skulle läsa dem. Jerker Virdborgs Svart krabba tyckte jag var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svart krabba är en stor favorit, men jag fastnade inte alls för Förrädare. Tyvärr, jag såg fram emot spännande läsning.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...