tisdag, oktober 08, 2013

Grattis Terézia!

Tysk tisdag den här veckan. För på torsdag kommer vi ändå bara prata Nobelpriset. Deutscher Buchpreis, priset för årets bästa tyskspråkiga roman, delades ut i går kväll till Ungeheuer - Terézia Mora. En road novel från Östeuropa, om Darius som efter sin fru Floras självmord åker med hennes aska i en urna från Ungern, till Kroatien, Albanien och till sist hamnar i Grekland.

Parallellt med reseberättelsen läser man Floras dagboksanteckningar, där författaren ger den döda kvinnan en chans att berätta om sitt liv och sitt lidande. Terézia Mora är född i Ungern men nu bosatt i Berlin. En av hennes böcker är hittills översatt till svenska, Alla dagar, en våldsam och vacker roman som skildrar det mångkulturella Europa utifrån en störd och skör individ alienationen, förtvivlan, livets mörka sidor och flykten från en utsatthet till en annan,

Juryns motivering.

Inte för att på något sätt förringa Terézia Mora, men jag vill (också) läsa en av de andra finalisterna, dystopin Nichts von euch auf Erden - Reinhard Jirgl som utspelar sig i en dyster framtid. Mänskligheten har lämnat det förstörda jordklotet bakom sig och utvandrat till månen och Mars. Men bara de starkaste individerna, och kvar på jorden blir de som är för gamla och svaga för att följa med. Efter två århundraden återvänder dock kolonisterna i denna roman om de eviga frågorna, emigration och hemlängtan, girighet och våld, förtryck och krig, liv och död.

4 kommentarer:

  1. Säkert mycket välförtjänt men jag väljer nog också någon av de andra författarna på den korta (och långa) listan. "Alla dagar" var inte riktigt "my cup of tea" så jag avvaktar en eventuell översättning av prisboken för i år. Torsdagen kommer förvisso att vikas åt Nobelpriset... vi får väl se vad det "serveras" i år :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på den långa listan finns det många böcker som intresserar mig mer ... Har inte läst något av Terézia Mora, på något språk, men visst vill jag ge henne en chans. Får kanske bli något tyskt inköpsförslag till biblioteket.

      Det blir en mycket spännande torsdag! :)

      Radera
  2. Har inte satt mig in ordentligt i den långa listan, men håller med Ingrid att denna inte lockar jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den långa listan fanns bl a Daniel Kehlmann och Uwe Timm med böcker som jag gärna vill läsa. Kan tänka mig Mora också, det mångkulturella Europa låter ändå intressant.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...