lördag, januari 04, 2014

Kvinnor, kvinnor

Själv kommer jag förmodligen i år att ha fullt upp med tyskt och tegelstenar, men jag tipsar gärna om två fina läsutmaningar i bloggvärlden, båda på temat kvinnor:

 
Klassiska kvinnor - Feministbiblioteket, där du läser så många böcker du bara kan av stora kvinnliga författare, gamla som nya.

Alla som vill kan delta och du gör det genom att läsa någon bok eller flera stycken och sedan meddela i mitt kommentarsfält vad du har läst. Varje månad kommer jag att redovisa det ni läst för att vi ska tipsa varandra om vilka bra böcker det finns. Du som läser fem böcker av klassiska kvinnor (eller samtida stora kvinnliga författare)*, varav minst tre kommer från den feministiska litteraturkanonen, får vara med i en utlottning av ett bokpaket som innehåller böcker av tre bra kvinnliga författare. Utmaningen avslutas den 15 september och före Bokmässan avslöjas vinnaren.


Världens kvinnor - Lyrans Noblesser.

Jag vill läsa av kvinnor om kvinnor. Jag vill läsa om världen. Jag vill plocka ur min egen bokhylla. Utmaningen blir således att läsa böcker från min bokhylla om och av världens kvinnor. Och det finns faktiskt gott om dem så jag har en del att välja mellan. Målsättningen är att under året läsa 5 från Europa, 5 från Asien, 5 från Afrika och 5 från Amerika (hela). Det borde inte vara omöjligt. Hur har ni det med läsutmaningar i år? Har ni lust att hänga med på denna?

6 kommentarer:

  1. Jo, kvinnor är inne. Jag har en egen kampanj att läsa 1800-talsförfatttare i år men det är egentligen ingen allmän utmaning, utan mer för min egen bildning.
    http://mimmimarie.blogspot.se/2013/12/lasplaner-for-2014.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera bloggare med samma tanke, kul! Jag kommer kanske kunna kombinera mina egna utmaningar med någon kvinnoutmaning också, hoppas det i alla fall.

      Radera
  2. Det verkar att bli kvinnornas år - 2014- åtminstone av alla läsutmaningar att döma. Jag är speciellt förtjust i Mimmimaries egen utmaning - de äldre kvinnorna (äldre i litterärt hänseende alltså) förtjänar att lyftas fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt rolig slump! Ser fram emot att få läsa alla inlägg i utmaningarna under året. Jag har ju valt att utmana mig själv med tyskt och tegelstenar, men det finns många kvinnor jag kan plocka upp där för att också delta.

      Radera
  3. jo, det finns mycket att välja på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas på många intressanta inlägg i utmaningarna!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...