torsdag, november 13, 2014

Månadens tyska: Russendisko

Sommaren 1990 spred sig ett rykte i Moskva: Östtysklands partichef Erich Honecker tog emot judar från Sovjetunionen och den då 23-årige ryssen Wladimir Kaminer var en av dem som satte sig på tåget till Östberlin. Ungefär tio år senare kom han ut med debutromanen Russendisko (på svenska som Ryssdisco), femtio korta berättelser, eller snarare anekdoter, om framför allt invandrade vänner och bekanta i Berlin.

Det är en brokig samling människor som skildras, från grekerna som tycker att de måste plugga italienska eftersom de har en pizzeria och kvinnan som anlitar en proffshäxa för att få tillbaka sin otrogne man, till den strikte arbetsförmedlaren som på kvällarna lever upp på stadens gayklubbar och ukrainaren som efter att ha sagt upp sig på ett Krokodil-Steakhaus tar över ett gatustånd där han blir proffs på att sälja nötter från hela världen.

Det är väldigt korta och lättlästa texter, ibland är det bra men andra gånger ganska poänglöst. Hur som helst bjuds det i alla fall på en del sköna glimtar av Berlin och när jag läser att boken har filmatiserats blir jag sugen på att se filmen för att få ta del av miljöerna. Samtidigt måste jag undra hur man har fått till en film efter ett antagligen ganska rapsodiskt manus där berättelserna inte direkt hänger ihop med varandra. Nå ja, det vet jag kanske nästa Tyska torsdag! Kaminer är nu en känd kulturpersonlighet i Tyskland, han har skrivit flera böcker, han har ett eget radioprogram och bidrar även med krönikor till tidningar.

Ordlista:

die Bescheinigung - intyg
weltoffen - öppen mot omvärlden, kosmopolitisk, öppensinnad
anschnallen - fästa, knäppa fast (säkerhetsbälte)
nahtlos - sömlös, smidig (vid övergång)

Andra som läser och pratar tyskspråkig litteratur i dag:

Sanna - har läst en av mina favoriter (min recension)

15 kommentarer:

  1. Å, den där har jag hört om förut och varit nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, och när jag hittade den på Goethe Institut slog jag till!

      Radera
  2. Kaminers bok har jeg i bokhyllen - en utgave fra 2002. Det begynner altså å bli en stund siden jeg leste "Russendisko." Jeg husker ikke mye fra roman, men det kan jo være interessant å gjore en "retro-reise" tilbake til Berlin.

    Nå har jeg også fått "Kruso" og gleder meg til å lese den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaminer har skrivit en hel del sedan Russendisko, jag kanske ska prova något av senare datum också.

      Lycka till med Kruso! :)

      Radera
  3. gillar welltoffen!
    korta, lättlästa texter, säger du. ska testa min tyska med den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Weltoffen är bra! Viel Spaß :)

      Radera
  4. Här var det ouppdaterat :) Jag har iaf tysk torsdag idag! http://feministbiblioteket.se/recension-fritsche-susanne-die-mauer-ist-gefallen-2004/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tyvärr extremt ouppdaterat här just nu! Ty den som inte läser böcker kan inte heller bokblogga, som det gamla #boblmaf-ordspråket lyder ;) Skönt att du håller den tyska flaggan högt i alla fall! Hoppas på bättring till det nya året. Eller inte. Vi får se.

      Radera
  5. Anonym14:23

    Japp! Bescheinigung är ett NYCKELORD här! ;)
    Stämplar ftw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! TÄnkte på dig mååånga gånger under läsningen :D Har du läst?

      Radera
  6. Jag älskar Berlin så boken låter lockande bara av den anledningen. Hoppas det kommer en översättning på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas någon gång få komma dit! Och Ryssdisco finns faktiskt på svenska :)

      Radera
    2. Anonym13:11

      Oh ja, men bara på svenska (och Valle som översatt den var hos oss i Syninge 2013)
      https://bokoholist.wordpress.com/2012/11/18/berlin-x-2/

      Radera
    3. Vilken miss av mig att inte ha varit där då ... Gillade ju hans God natt, oktober också.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...