lördag, januari 01, 2000

Everest

Lene Gammelgaard
EVEREST - Att besegra berget och berget inom dig
Dokumentär - Forum
[0]

Lungödem, förvirring, delirium, irrationellt beteende, huvudvärk, dålig aptit, illamående, kräkningar, hjärnödem, förfrysningar, höjdhosta, andfåddhet, kvävningsanfall nattetid, svaghet, utpräglad trötthet... Att bestiga Mount Everest, 8 848 m över havsytan, är sannerligen ingen picknick! Stora hälsorisker är förknippade med det här äventyret, högst fem dygn klarar människan att vistas på så här hög höjd. Oddsen att ta sig helskinnad hela vägen upp och ner igen, är väl bara sådär. Fram till 1996 hade 615 personer bestigit Mount Everest, 142 av dessa kom aldrig ner igen. Naturens makt uppe på berget är stark, i boken nämns bl a 'whiteout', ett väder då snörök och dimma gör det omöjligt att se något alls.

Nej, att ge mig på att bestiga ett berg, hur stort eller litet det än må vara, vore väl det allra sista jag skulle kunna tänka mig att göra! Därför var det spännande att slå sig ner för att läsa danskan Lene Gammelgaards bok om hur hon som första skandinaviska kvinna besteg världens högsta berg, Mother Goddess of the World, i maj 1996. Jag tänkte mig att kanske skulle jag äntligen få svar på mina frågor om vad det egentligen är som driver de här människorna.

Om man aldrig testar sina gränser, hur ska man då kunna veta vilka de är? skriver Lene i förordet. Mottot "To the summit and safe return", till toppen och välbehållen ner, upprepar hon hela tiden, som en mental träning, från det att hon börjar med sina förberedelser för resan, tills hon till slut står där uppe på toppen. Vi får genom hennes dagboksanteckningar följa äventyret från start till mål. Språket är personligt, Lenes anteckningar verkar knappt ha blivit redigerade alls och hon berättar rakt på sak och nästan helt osentimentalt om de mest fruktansvärda saker. Jag kommer på mig själv med att tänka att vore det här en roman, skulle allt ha skildrats väldigt annorlunda. Nu är det istället en dokumentär, en ögonblicksskildring, skriven av någon som faktiskt var där när det hände och det är där som bokens värde ligger. Fast jag förstår fortfarande inte tjusningen med bergsklättring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...